Review: Kingfisher Sky – Arms of Morpheus

Arms Of Morpheus cover artTekst: Gerianne Meijer

In 2007 verraste de Nederlands band Kingfisher Sky de metalwereld met hun debuut ‘Hallway of Dreams’ . De mix van progressieve rock, folk en klassieke zang viel goed in de smaak en de band leek een veelbelovende nieuwe ster aan de metalhemel. Inmiddels zijn we aardig wat jaren verder en is de band toe aan hun derde album. Dit nieuwe kindje heeft de naam ‘ Arms of Morpheus’  gekregen en is in eigen beheer uitgebracht. Omdat ik de band al die jaren gevolgd heb, was ik zeer benieuwd naar deze nieuwe plaat.

Al vanaf de opener is duidelijk dat de band een iets andere sound heeft ten opzichte van de vorige platen. Het geheel lijkt rustiger en meer doordacht dan op de vorige platen, zonder afbreuk te doen aan alle elementen die de band uniek maken. Opener ‘Hypnos’ laat zich dan ook omschrijven door de woorden rustig en doordacht. De zang van Judith Rijnveld is zoals altijd loepzuiver en de piano rondt het geheel mooi af. Van mij had het nummer wat harder mogen zijn, maar de gitaarsolo in het nummer belooft wel wat voor later. De ballad ‘King of Thieves’ laat goed zien waar de kracht van de band ligt: sfeervolle, overtuigende nummers maken met een edgy kant. De cello van Maaike Peterse is hier zeer smaakvol aanwezig en de zang weet te overtuigen. Een van de betere nummers op de plaat. Helaas laat ‘Open Eyes’  wat kansen liggen. Het nummer is wat harder en doet met een koor en strijkers zeer denken aan After Forever. Het geheel doet jammer genoeg wat schel aan, wat het nummer wat naar beneden haalt.

‘Insomnia’ laat daarentegen weer een andere sterke kant van de band zien: folk elementen in nummers verweven. Met spannende drums, een folky sfeer en een harder stuk wat prima aansluit is dit een weer een zeer geslaagde track. Ook ‘Heather’ valt in dit straatje. Met mooie toetsen van David Gutierrez Rojas is dit een prachtige folky ballad die zeker weet te raken.

Er zou nog veel meer over de nummers gezegd kunnen worden, maar dit is vooral een band die gewoon even geprobeerd moet worden. Weet in elk geval dat het met alle elementen wel goed zit: sfeervolle gitaren, een spannende ritmesectie, fijne toetsen, een krachtige cello en emotievolle teksten. Combineer al deze elementen met de verschillende muziekstijlen waar de de band zich door laat beïnvloeden en je hebt een veelzijdige plaat die op vele verschillende momenten beluisterd kan worden. Ik zet hem straks in elk geval nog even op!

Tracklist:
01. Hypnos
02. At Least You Tried