Review: Knarsetand – Fantasy

knarsetand

De sensatie van 2014, stad en land reisde het tiental af met hun instrumenten onder de arm van het noorden naar het zuiden van oost naar west. Onder leiding van Martijn Holtslag beklommen ze grote podia en stonden ze in kleine intieme concertzalen. Op elke plek wisten ze er een dampende kolkende mensen massa van te maken. Feest is het thema en dat hoor je tot in je laatste vezel van je lichaam te voelen. Dus met blazers, drums, electro, gitaren maar ook met de prachtige stem van Miou en de raps van Martijn zelf hebben ze hiermee altijd het beste te pakken.
Hun vorige plaat My Escape kreeg enkel lovende recensies, ook op deze site, en nu is daar een heerlijke vervolg EP op geproduceerd. Een snelle opvolger, maar dat is maar goed ook want het brein van Martijn loopt over met geweldige melodieën en toffe beats.

Knarsetand“Danza de la Muerte” gaat verder waar de vorige plaat eindigde, met een ijzersterke openingstrack van maar liefst vijf minuten wordt een stevig statement gemaakt dat deze band echt niet vergeten gaat worden in de toekomst. Nu staan ze misschien nog op de kleinere podia van het festival maar in de toekomst wordt dit alleen nog maar groter en groter en worden ze in een naam genoemd met Bongo Botrako of La Pegatina. Feesten is wat er moet gebeuren als je een van hun shows bezoekt of toevallig de tent binnenloopt als ze weer op een festival optreden. Deze energie komt vanaf de bühne rechtstreeks binnen en laat je eenvoudig mee voeren hierin. “Fantasy” is een regelrechte 3FM Megahit, hopelijk dat ze het in Hilversum ook inzien, want met een radio edit van net onder drie minuten zullen veel luisteraars heel erg blij zijn als ze deze door hun auto radio horen op weg naar hun saaie werk ,maar toch met een glimlach aankomen door de fijne klanken die hun gehoor zijn binnengedrongen via de speakers.

“Fantasy, pt2” volgt, een onwijs sterke plaat die juist het tegenovergestelde is van de eerder genoemde. De intro van meer dan een minuut,Knarsetand welke een pracht werk is in details en kleinheid. Gevolgd door een heerlijke dikke beat en de prachtige stem van de frontvrouwe. De huiskamer bass box trilt meer en de buren beginnen op de muren te bonken maar de plaat blijft draaien. “Burn Babylon Down” begint met een vrolijke opgewerkt ouderwets pianospel welke ondersteund wordt door een strakke drumsound. Ook hier is de frontvrouwe Miou weer aan het woord. Haar stem is betoverend en laat je mee voeren in een rustige golvende track. Een catchy refrein met heerlijk blazers werk zorgt er voor dat deze track zeker live kei hard gaat knallen, een track waarbij het hele publiek vrolijk kan rondspringen en uit hun plaat kan gaan. De heerlijke break in het midden van de plaat met de rhymz van Martijn zorgt ervoor dat het een heerlijke afwisseling geeft. De track werd stiekem al eerder tijdens hun tour gespeeld, gelukkig dat hij zijn weg naar de EP heeft gevonden.

Als afsluiter is het nog een maal knallen met “Dead Men Tell No Tales”. De trackBFL_Artiestenkader staand Knarsetand1 is door het ritme en de baasheid totaal anders van gevoel en laat de diversiteit nog maar eens zien waartoe deze band in staat is. Met veel power, electro en mix in de  blazerssectie is het heel bombastisch en episch. Een beetje een zigeuners vibe erin maakt de mix compleet. De rauwheid van de mengelmoes in het hoofd van Martijn maakt het helemaal af. Niemand had dit beter kunnen bedenken dan dit brein.

Al met al is deze vijf tracker een ijzersterke EP geworden die in een kleine twintig minuten laat horen hoe vrolijk de band kan zijn en hoe diep ze kunnen gaan om hun perfectie te laten weerklinken. Voor wie de band nog niet eerder zag, wel zag en ze nog eens wilde zien of wel zag maar nog niet overtuigd was (wat heel vreemd is!) mag ik met heel veel trots mag ik dan ook bekend maken dat deze band naar Bevrijdingsfestival Limburg komt op 5 mei aanstaande. Iets wat mij heel veel plezier doet en hun ook.

En nog een extra’tje, wil je de EP beluisteren, dan kan dat gewoon HIER!
En nog een extra’tje, download nu de EP GRATIS op Bandcamp!

Review: Racoon - All in Good Time