Review: Koen Herfst – Back to Balance

Tekst door Sharik “MCSharQ”

koen herfstBack to Balance is de debuut solo plaat van een van Nederlands beste drummers Koen Herfst. Met zijn zeer diverse muzikale achtergrond heeft hij een eigen werk en sound weten te creëren voor deze veertien tellende plaat. Koen loopt al jaren rond in de muziekwereld en heeft zijn vrienden ter ondersteuning bereid gevonden om mee te werken aan deze langspeler. Als je maar liefst vijfentwintig top muzikanten bij elkaar kan brengen weet je dat je hart op de juiste plek heeft gezeten al deze tijd.

Here i Am is de openingstrack met als gastartiesten Daniel de John voor de vocalen en niemand minder dan Judith van der Klip op viool is het een knaller openingstrack, de drummer komt tenslotte uit de metal wereld (hij drumde een tijd voor o.a. Epica, Bagga Bownz en I Choas) wat goed hoorbaar is. Sterk werk gaat gewoon door, de drums wel lichtelijk op de achtergrond verschoven in “Erase or Rewind”. Snelle en raken klappen met de dubbele bas met prachtvocalen door Mats Leven. Het nummer vliegt er doorheen waardoor een Rewind wel even nodig is.

De focus ligt op het muzikale in “The Kramer” een instrumentale track met gitaar riffs van Marcel Singor en een stevige bas door Joost van der Graaf. Het nummer gaat alle kanten op en met een heerlijk drumsolo is het feestje compleet. Je hoort aan alles dat Herfst in deze plaat alles heeft gegeven wat hij aan kennis en kunde heeft opgedaan de afgelopen jaren.

Het nummer “ I Don’t Need To Tell You” is een van de toppers op de plaat, maar wat wil je dan ook met een duet tussen Mats Leven en Marcela Bovio. Marvin Vriesde als gitarist, een super vette bas door Johan van Stratum en ook nog een ijzersterke vioollijn door Judith. Het geheel is klinkt als een geoliede  machine en zou zo op een Lucassen  (Ayreon) plaat kunnen belanden. De track klinkt machtig en straalt een overmacht uit.

De metal en rock blijft in het bloed stromen van Koen maar met een frontman Tai Stamph klinkt het meteen een stuk meer hiphop. De rapper van Splendid weet zijn swing er lekker aan te geven. Claudia Soumeru (koor), Remko van der Spek (gitarist) en Michiel Eilbracht (bas en shouts) zijn te horen op de track en maken het compleet. Een nummer dat even anders klinkt dan de rest en de diversiteit weer naar voren brengt.

Koen Herfst laat  in titeltrack nog maar eens even zien waarom hij een van werelds beste drummers is. De power waarmee hij de track opbouwt en weet uit te balanceren is het “Back to Balance” eer aan gedaan. In de sound is het een show werk geworden met diverse kunde die hij tentoonstelt. “Begone” is een track waar ik extra naar uit keek want deze track word vocaal voorzien door de enige echte Valerio Recenti. De zanger van My Propane heeft een rauwe en ruwe stem die prachtig aansluit bij het drum werk. Voeg daar nog even aan toe dat Epica’s (mastermind) Coen Janssen het toetsenwerk  en Orchestra delen verzorgt, Eef van Riet de gitaarpartijen en Michiel weer op de bas bazig is! Het nummer is een uithangbord voor de plaat en laat zien dat het zeker een vervolg mag krijgen in de toekomst. De liefde voor muziek is aan alles te voelen.

“1916” is weer een instrumentale track die ruw klinkt en zich opwerkt naar een groot massaal geheel. Ditmaal Robin Zielhorst op de basgitaar, Wim den Herder op gitaar en wederom is de prachtige Judith van der Klip te horen maar dit maal op de Elektrische viool! Een lekkere afwisseling om zo deze muzikanten elkaar te horen aanvullen naar een magische sound.  Koen weet het wel weer voor elkaar te drummen!

koen2

Te weinig veren nog in de reet van Koen want we zijn er nog lang niet! Zijn energie raakt gewoon niet op. “Social Junkie” is een experiment met  als vocalist Claudia Soumeru en in de refreinen Rodney Blaze. Het is de meest rommelige track van de plaat, wat het weer een heerlijke vibe geeft van “nieuw” en “creatief”. Wellicht moet de track even groeien, repeat.

Zeker als je het cleanen “Ghetto Cornetto” volgt, brave klappen die Leif de Leeuw ondersteund worden op de gitaar en Joost van der Graaf op bas weerklinkt. De instrumentale stukken tussendoor bevallen me ook al hou ik meer van de band totaaltjes. Gelukkig komt daar Ward Palmen als vocalist op “Now is the Time” samen met muzikaal talent Eller van Buuren op gitaar en al kers op de taart zingt Koen Herfst zelf ook mee! Puur genieten van een rauwe rock track zoals je verwacht van Faith no More of Pearl Jam! “Siamese Support” wordt de drummer bijgestaan door Mendel Bij de Leij op gitaar en wederom Joost op de basgitaar. Het nummer klinkt zwaar en met veel kracht gespeeld. Niet per se een zeer sterke track maar hij komt nogal heftig over. Gelukkig zit er zoveel wijsheid in dat alles wat je hoort een samensmelting laat beleven en horen die tot in de puntjes wordt verzorgt en aan je wordt opgediend.

Waren we al klaar met alle diversiteit die je te horen hebt gekregen de afgelopen vijftig minuten? Nee zeker niet! Met nog twee werken te gaan is “Never Been So Wrong” meteen een knaller, Eva Kathryn als vocalist en Koen…die al het andere voorziet. Een insane track die op de gruwelste metal platen nog niet verwacht kan worden. De track is zo onwijs vet maar niet voor iedereen geschikt. Zou een leeftijdsgrens op moeten. Of een label “Only for the Lovers”.

Als afsluiter wordt nog een keer alles uit  de kast getrokken in “Attitude of an Astronaut”. Bazigheid met Daan Janzing op de gitaar, The Flying Bassman Johan van Stratum op de bas natuurlijk, Legend Joost van den Broek op de synthesizer, backingvocalen door Annemiek Starrenburg en de enige echte Valerio Recenti weer als vocalist. Een super dikke track als uitsmijter, kan hier een videoclip van komen s.v.p.
Dit zou zomaar een super band, een super album of een super samen werking genoemd mogen worden.  Het album is een solo debuut waar je U tegen mag zeggen, Koen Herfst weet hiermee een voet druk achter te laten in de drumwereld. Hij hoefde niets te bewijzen maar deed het toch! Het album met maar liefst 25 gastmuzikanten is een kroon op zijn achttienjarige werk als drummer met vele gezichten. De liefde voor muziek, de passie voor de drums en het samenzijn met vrienden op 1 plaat met veertien tracks.

“ Koen in een box stoppen…..een Arena is nog te klein!”

De plaat komt later dit jaar in de schappen te liggen maar is vanaf nu te koop via Bandcamp. Wil je ze enkel digitaal dan zal je nog even moeten wachten.

Review: Novatia - Remind you of Yourself