Review: Lady Dandelion – Funambulism

ladyDan staat zomaar de debuutplaat van Lady Dandelion in mijn lijst. De samenwerking tussen Kirsten Berkx & Sietse van Gorkom is een bijzonder fijne plaat geworden met rustige en fijne liederen met sferische violen klanken. Het album bevat twaalf tracks en is voor iedereen goed te behappen. Iets wat de afgelopen tijd een groot gemis was in de Nederlandse muziek cultuur. Kwaliteit in combinatie met kwantiteit.

Flight to Fall zet daarin de juiste toon als opener van de plaat. Rustige klanken op een fijn ritme met daarbij de fijne zang van Kirsten. De unieke combinatie trapt af, Sietse laat zijn kunde meesterlijk doorvloeien in de klanken van het werk. Grey Sky Eyes is met de electro ondergrond lekker spannend. Het klinkt als iets wat we nog nooit eerder gehoord hebben waardoor het misschien even wennen is. De elektronische geluiden bepalen het ritme en de sfeer die je mee neemt in een soort van James Bond soundtrack. De electro blijft ook in het volgende nummer “Skin” maar is vele malen rustiger en het is als kabbelend water door een bergbeekje. Rustige drum slagen tikken de maat die later versneld worden en de beek sneller laten stromen. Het langste nummer van de plaat is een klein meesterwerk.

“Broken” laat met een rustige gitaarsound en strijkers een ijzersterk bodem achter maar des te meer nog wordt de onwijs sterke stem van de zangeres. Haar bijzondere sound die zweeft, kwetsbaar en breekbraak is. “All Over Me” en “The Hour Blue” volgen. De twee samen lijnrecht tegen over elkaar. Waar de eerst genoemde juist krachtig en vol klinkt is de ander klein en sferisch. Toch hebben ze wat gemeen met elkaar, beide zouden namelijk een prima single zijn. Ze zijn typische voorbeelden hoe je deze band zou kunnen neerzetten. Vol erin met een dosis techniek en sfeer. Een HMH gaat het niet volspelen maar dit spelen in de Paradiso(grote zaal) zou me niet verbazen, een andere sferische omgeving zou ook goed aansluiten. “Ask me to Love You” is een echte band track geworden. De balans tussen blazers, gitaren en drums is geweldig, het spel dat er gespeeld wordt en de dunne lijn waarover heen gelopen wordt. Niets gaat te ver maar alles precies op het verwachte.

“Paper Rain” is weer z’n geweldig stuk geworden waar alle facetten gepresenteerd worden en is door de power die erin zit een echte radiotrack. Dit juist weer in tegenstelling tot het apart “Weak”. Een verhalend vertellend nummer met een sterke solo voor de trompet.
Het volgende nummer is “Shield of Armor”, ook dit nummer zou zomaar een soundtrack song kunnen zijn. De fijne klanken, de balans, de energie die er in weerklinkt is geweldig. Het nummer pakt je in met een eenvoud van een klassieker. Gitaren, de stem van Kirsten, drums tikken door, de basis voor “Midnight Hymn”. Een ode aan de nacht, de klanken van de nacht. Prachtig. Ja gewoon een zin met een woord. Nog maar een track op de plaat die vliegensvlug voorbij vloog. “Tightrope” is een bijzondere track die zeker niet overgeslagen mag worden. Alsof alles bij elkaar komt zo op het laatst. De techniek, de klanken, de energie samen in een nummer. Het nummer leunt tegen perfectie en is zo sferisch dat je jezelf ook niet meer op deze aarde waant. Een waardige afsluiter van een unieke plaat, een unieke band, een unieke samenwerking.

Het album wordt vandaag gepresenteerd in Amsterdam en is binnenkort verkrijgbaar via Itunes maar ook nu te beluisteren via 3voor12.

Review: Jamie Cullum - Interlude

Review: Standup 69 EP