Review: Lamb of God – V||: Sturm und Drang

Tekst door: Irma Ploeger
Foto’s door:  Sharik “MCSharQ

Lamb of God Fortarock Nijmegen 06-06-2015

Vandaag ziet het nieuwe album “V||: Sturm und Drang” van de Amerikaanse band Lamb Of God het levenslicht. Het is inmiddels drie jaar geleden dat “Resolution” uitgebracht werd, dus menig fan was toe aan nieuw materiaal van hun favoriete band. Ook ik ben erg benieuwd naar deze nieuwe cd; is het nog een herkenbaar geluid, of hebben ze het over een hele andere boeg gegooid? Tijd om te luisteren! Gedurende een maand heeft Lamb of God al wat nummers geplaatst op Youtube, maar deze heb ik niet geluisterd. Ik hoor liever het hele album in één keer.

lambDe aftrap is met het ruim vier minuten durende ‘Still Echoes’. Meteen valt de luisteraar met de neus in het boter: dit nummer is namelijk een typisch Lamb of God productie. Harde gitaargeluiden, uptempo en natuurlijk de grunts en growls van zanger Randy Blythe.  Het nummer doet mij denken aan ‘Walk With Me In Hell’, van het album “Sacrament”(2006).  Natuurlijk is ook een wat bekender nummer omdat het al eerder te horen was online.  ‘Erase This’ is een lekker stevig nummer. Randy’s stem is overheersend, althans aan het begin van het nummer. Tegen het einde aan komen er meer gitaarsolo’s tussendoor. Een prima balans! ‘512’ klinkt anders dan voorgaande nummers. Althans, de eerste 40 seconden. Rustige gitaar intro, een gesproken boodschap. Al snel gaan ze over op een harder gitaargeluid, en binnen de minuut voegt Randy zich bij de muziek. Wat mij meteen opvalt, is dat Randy zijn stem hier bruter gebruikt. Dit is live een heerlijk nummer, kan ik mij zo voorstellen. Tot nu toe mijn favoriet van dit album!  Het daarop volgende ‘Embers’, featuring Chino Moreno (zanger Deftones) is echter ook een goede kanshebber voor die titel. Een variatie in stemgeluid, van zang op normale toon tot diepe growls en grunts. Het nummer blijft door de muziek op de achtergrond heel ‘dreigend’ klinken. Het eindigt met rustige tonen, wat al snel weer up to speed wordt gebracht door ‘Footprints’. Qua geluid komt dit nummer dicht bij de openingstrack van dit album. Volume open en genieten maar!

‘Overlord’ begint als een rockballad. Het is rustiger van aard als de voorgaande nummers, wat voor de afwisseling aangenaam is. Een rauwe zangstem, een niet te langzaam tempo en af en toe wat hardere momenten in zowel gitaargeluid als zang: in de ruim zes minuten van dit nummer komt heel wat voorbij. Voor mijn gevoel duurt het nummer wel lang; ze hadden het prima een minuut of twee kunnen inkorten

voor hetzelfde effect. ‘Anthropoid’ beukt er direct bij de start lekker op los! Mocht je bij het vorige nummer in slaap zijn gevallen ben je nu in ieder geval weer klaarwakker. Weer zo’n nummer waar het volume op de hoogste stand mag! ‘Engage The Fear Machine’ klinkt net zo bruut, dus laat vooral het volume nog open staan. ‘Delusion Pandemic’ bewijst zich binnen de eerste seconde al als een nummer wat live heel wat moshpits teweeg kan brengen. Er blijft tempo in dit nummer dus kans om op adem te komen is er niet. Maar dat vinden de meeste fans niet erg gok ik zo! Het is aan ‘Torches’ om “V||: Sturm und Drang” af te sluiten. Laat dat maar aan Lamb of God over, dat doen ze natuurlijk in stijl. Wederom een gevarieerd nummer, wat wel overduidelijk een nummer van deze band is. Het loopt qua geluid vlot over in het eerste nummer, als het je mij vraagt, dus druk die repeat knop maar vast in!

Drie jaar hebben de fans moeten wachten op “V||: Sturm und Drang”. En was het dit waard? Wat mij betreft wel! Het is een album geworden met gevarieerde nummers; soms wat harder, soms wat zachter. De growls en grunts van Randy zijn net als altijd weer aangenaam voor het oor. Om de vraag te beantwoorden uit de eerste alinea: nee, ze hebben het niet over een andere boeg gegooid. Ik kan wel toevoegen: gelukkig niet! Lamb of God is een ijzersterke band met een eigen, herkenbaar geluid. Wat mij betreft hoeven ze niets te veranderen. Nou ja, misschien één ding: vaker nieuwe muziek uitbrengen!

Wil je Lamb of God live zien in 2015? Ze staan in de 013 in Tilburg op 18 november, en op 29 november in Ancienne Belgique in Brussel. Zowel in Tilburg als in Brussel kun je zien samen met Children of Bodom en Sylosis.

Review: Symphony X - Underworld

SharQ Bite: Soulfly - Archangel

Irma