Review: Leaves’ Eyes – King of Kings

Tekst door: Irma Ploeger
Foto’s door:  Sharik “MCsharQ”

leaveseyes

Vrijdag. Voor de meeste mensen betekent vrijdag het einde van de werkweek, en het begin van het weekend.
Maar deze vrijdag is anders. Vandaag, 11 september 2015, ziet namelijk het nieuwste album van Leaves’ Eyes het levenslicht. De band rondom Liv Kristine (ex-Theatre of Tragedy) en haar man Alexander Krull is al meer dan tien jaar succesvol in de metal scene. “King of Kings” is in tegenstelling tot zijn voorganger “Symphonies of The Night (2013)” voorzien van elf nummers.  Wie de band volgt op Facebook, heeft al enkele dagen tekst en uitleg gekregen bij de nummers. “King of Kings” blijkt het verhaal te vertellen van Harald Halvdansson – een koning die een belangrijke rol zal spelen in de middeleeuwse geschiedenis van Noorwegen.  Tijd om te luisteren!

Leaves Eyes King of KingsOpener is het nummer ‘Sweven’, wat sterke invloeden van folkmetal heeft. Ook de herkenbare zangstem van Liv Kristine komt je al vrij snel tegemoet. Na de intro is het tijd voor de titeltrack ‘King of Kings’. Wat een krachtig nummer!  Harald – dan nog maar tien jaar oud – is de eerste troonopvolger. Dat wordt door Liv Kristine mooi bezongen, en natuurlijk ontbreken de grunts van Alexander ook niet. Het is een feestelijk nummer, want we vieren de toekomstige koning! Maar elke koning heeft vijanden, dus ook de tegenstanders lijken van zich te laten horen. ‘Halvdan’ is een lekker stevig nummer, met bijna sprookjesachtige invloeden. Bombastisch, koren, grunt, zang; een nummer waarbij je de volume knop volledig opent hoort te zetten! ‘The Waking Eye’ heeft een catchy refrein, en isiets minder bombastisch als de vorige nummers. De zang wordt bijna volledig door Liv Kristine vertolkt, een aangename afwisseling. ‘Feast of the Year’ opent met een melodie die mij doet denken aan zitten bij het kampvuur, genieten van eten en drinken en enkele vrienden die muziek maken als entertainment.  Het nummer blijkt te gaan over een dief, die eten steelt. Harald blijft hem voeden als hij geboeid in een cel zit. De spanning van het vangen van de dief, is zeker terug te horen in het nummer! ‘Vengeance Venom’ vertelt dit verhaal verder en sluit dus ook perfect aan bij het vorige nummer. In het nummer ‘Sacred Vow’ gaat de koning op zoek naar zijn koningin. De zang van Liv Kristine komt hierin perfect uit de verf, prachtig! Leaves Eyes heeft op dit album gebruikt gemaakt van enkele gastartiesten. De eerste is Simone Simons (Epica). Zij zingt mee op het nummer ‘Edge of Steel’, wat over een oorlog met een semi-koning blijkt te gaan die niet wil luisteren. De intro doet sterk denken aan een mars, zoals soldaten in een rij zouden kunnen lopen. Simone heeft niet, zoals vaak het geval bij gastvocals – een klein gedeelte. Nee, ze zingt het bijna hele nummer mee! Mooie combinatie, haar stem met die van Liv Kristine. De tweede gastartiest is Lindy-Fay Hella (Wardruna). Wardruna is een band die muziek maakt gebaseerd op Noorse spiritualiteit, dus zij passen perfect bij een band als Leaves Eyes.  Het nummer heeft een vleugje rock, en eindigt met zachte zang. Op de bonustracks – te vinden op de 2CD Mediabook Limited Edition –  zijn er nog meerdere gastartiesten te horen, zoals Oliver Palotai.  ‘Swords in rock’, alweer toe aan het laatste nummer. Weerwolven.. daar denk ik meteen aan. Niet zo gek, als je ze hoort huilen! Het nummer is verder heel catchy, en geeft je een goed gevoel. Perfect einde van een goed album!

Ook als je van female fronted metal houdt, en juist niet zo van geschiedenis of Noorse deuntjes, dan nog kun je zorgeloos genieten van dit album! “King of Kings” is ‘de koning der Leaves’ Eyes albums’. Het zit goed in elkaar, hoewel je de nummers vaker zult moeten beluisteren om het verhaal goed te volgen. Lijkt mij geen straf overigens :-).
Vanaf 15 oktober gaat de band touren ter promotie van dit album. Op 22 oktober staan ze in de Boerderij in Zoetermeer en op 23 oktober in de Biebob, Vosselaar (BE). Ook zullen Diabulus in Musica en Melted Space optreden. Ga dat zien!

SharQ Bite: Orange Outlaw - Desert Wolf

SharQ Bite: Stratovarius - Eternal

Irma