Review: Lesoir – Luctor Et Emergo

lesoir

DVERSLesoir, een band waarvan ik de naam al regelmatig hoorde voorbij komen maar nog nooit live had gezien, totdat ze op het showcase festival van het zuiden, DVERS, stonden in de grote zaal van Poppodium Volt te Sittard. Met een grote overtuiging en met speels gemakt rockte ze de menigte uit hun sokken en dat nog zonder nieuw album. Maar nu komt daar volgende week verandering in, de derde plaat draagt de titel Luctor Et Emergo en zal dan verkrijgbaar worden. De langspeler bevat twaalf bijzondere metalrock nummers.

De opener van het album zet eigenlijk al deze toon, een vernieuwende sound met stevige gitaren, fijne vocalen en nieuwe geluidcombinaties. “Battle” trapt met bijna zes minuten rauw op je dak er hard in, het is vast even wennen voor velen want dit is ongehoord voor Nederlandse begrippen. Zowel de diversiteit die deze band neerzet als de klanken die niet altijd direct te plaatsen zijn. Zo ook “Going Home” die zelfs wat weg heeft van een oude The Gathering nummers. Met een lekkere baslijn wordt je hart gewonnen en de stem van frontvrouwe Maartje Meesen klinkt heerlijk in het gehoor. Het album vervolgt met de track “(A Lady named) Bright”. Sferische klanken, een strakke sound met een grauwe grijze stem. De tijd vliegt voorbij door de hoeveelheid sound die je over je heen krijgt. Meer en meer krijg ik de indruk dat deze plaat een “doorbraakplaat” gaat zijn. Niet alleen door de manier waarop deze plaat klinkt maar ook de energie die door je speakers eruit komt. John Cornfield (producer van o.a Muse) heeft zijn werk goed gedaan. Maar ook de band snapt dat je niet zomaar snelle stappen kunt maken om een topproduct af te leveren.

“Hold on To Fascination” en “Single Eyed” zijn hier school voorbeelden van, het zit tot in de puntjes goed verzorgd in elkaar en de nummers wisselen elkaar goed af in tempi en volume. Op het podium klinkt het wel vaak wat harder dan nu uit DVERSde speakers overkomt maar hierdoor is de diepte in de nummers veel beter te beluisteren, iets waardoor het album nog sterker wordt. Langste track op het album is “Press Play From Start” met een ruime zeven minuten. Het nummer neemt je mee, een soort van vogelvlucht in een sferische state of trance. Beter dan dat kan ik het niet omschrijven. Het is een klein meesterwerkje.

Het nummer “In Reverse” volgt in diezelfde stijl al slaat hij wel harder aan zodra het middenstuk bereik wordt. Gelukkig maar want voor mij mocht er even een tandje worden bijgeschakeld. Toch wordt het volgende nummer weer even een pasje terug gezet en wordt de stem van de frontvrouwe weer sterk naar voren geschoven en is “My Perfect Self” een nummer dat echt even moet groeien. De balans in het nummer loopt op het randje maar gelukkig is de band sterk genoeg om het in evenwicht te houden. Titeltrack van het album begint met een fijne fluit die de sfeer er lekker in houd en de videotekst die volgt maakt het een zeer bijzondere track. Even een vreemde eend in de bijt maar ach, ook dat mag. Zo werkt het album zich richting het slot. “Deliberate” is de eerste van de laatste drie tracks op het album. Een lekkere rauwe rock track, die met een sterke baslijn heerlijk door de speakers komt. John heeft ook een vleugje Muse erin weten te stoppen want het nummer “Flawless Chemistry” begint met een typische sound die we kennen uit het werk van Muse. Electro met fijne gitaren lijnen wat goed aansluit op de andere tracks dit in tegenstelling tot de afsluiter een heel fijn klein nummer met de titel “Room For One More”. Het kortste nummer op het album maar een soort van nachtliedje. Nog een bedtime story voor het slapen.

Het album zit van begin tot eind tiptop in elkaar, de nummers volgen elkaar geweldig goed op en voor de liefhebbers van het genre dat The Gathering heeft grootgemaakt, of liefhebbers van vocalen zoals die van Anneke van Giersbergen is deze plaat echt een directe must have before Christmas!

Review: Foo Fighters – Sonic Highways

Review: While We Set Crowns - The Truth in Frames