Review: Marcela Bovio – Unprecedented

14125053_1153137311396482_3647051112049234430_oNog een laatste ronde met Stream of Passion langs verschillende poppodia, uitzwaaien op Epic Metal Fest bij het grote publiek en een intieme, uitverkochte, show in Tivoli De Helling (Utrecht) maar dan is het echt een End of an Era voor ze. Frontvrouwe Marcela Bovio zit zeker niet stil erna want ze brengt morgen haar eerste soloplaat uit “Unprecedented” waarin ze in tien nummers een andere kant laat horen. We wisten natuurlijk al dat ze een prachtige stem heeft welke vol vermogen kan gaan, maar op dit album gaat ze veel meer de grenzen opzoeken van haar kunnen. Met een zeer succesvolle crowdfunding actie hebben haar fans zoveel vertrouwen in haar uit gesproken dat de het originele bedrag maar liefst met 448% behaald is geworden. Dit resulteerde onder andere in een cd-release maar ook is het album gedrukt op Vinyl.

Zo opent het album met prachtige klanken waar ze rustig haar stem laat opwarmen in “Hay Amores”. Strijkers brengen de basis en zij plaatst subtiel en met gemak de bovenlaag aan. Het is voor vele van ons niet meer verbazingwekkend aangezien al enkele solo’s show heeft gegeven dus we wisten wat er zou gaan gebeuren. Wanneer “The Treasure Hunter” ingezet wordt is het nummer een echt uithangbord voor deze plaat, dit is pure schoonheid waar Marcela om bekend stond maar ook zeker zal staan. Het strijkkwartet vult haar sterk aan waardoor haar stem nog meer straalt.

Marcela heeft weinig nodig om en daardoor werkt dit album ook zo goed, “Found!”, gaat verder en de eenvoudige ingrediënten blijven werken.  Ze heeft zelfs niet veel woorden nodig om de plaat te laten spreken. Samen brengen ze het gevoel over en dat is wat telt.

“Dime” laat de Cello spreken, met de herkenbare diepe klanken waarna de zangeres je het prachtige verhaal overbrengt over vertrekken en terugkomen. Door
haar taalkeuze wordt het album afwisselend maar soms dus, voor vele, onverstaanbaar en dan is het des te belangrijker dat het gevoel blijft en dat lukt haar en de strijkers met gemak.

“The Cartographers” en “Powerless” vloeien samen heerlijk het middenstuk door. Van laatstgenoemde werd vier maanden geleden al een korte promo online gezet en was ook wellicht het eerste wat ten gehore werd gebracht naar de buitenwereld. Het nummer zou zo de charts in kunnen schieten als het op de gelegenheid een plek krijgt. Het is bijna een popsong, maar dan zonder de randklanken, de essentie van het album wordt wellicht het best geraakt in dit nummer.

Met “Alicia” vervolgt het album weer in het Spaans, een rustige track die tussen twee powerplays staat. Want zodra “Saboteurs” ingezet wordt laat Marcela haar stem weer eens goed galmen en zet ze flink wat kracht bij. Het nummer is hierdoor een van de sterkhouders op de plaat. “Stars” klemt zich daar goed aan vast door meer de opera kracht te belichten van haar kunde. Ze zong natuurlijk al mee op een aantal Ayreon’s albums maar of ze ooit daar zo sterk naar voren is gekomen is de vraag. Dit is natuurlijk haar album, haar feestje. En een groot feest is het tot het einde. Met “The One” sluit ze het geheel in stijl af.

Marcela laat met “Unprecedented” horen dat ze niet zomaar een female fronted metal zangers is maar dat ze veel, heel veel meer, in haar mars heeft. Dit heeft ze eerder al bewezen op nu is er dan eindelijk die langverwachte soloplaat. Het album is vanaf nu te koop via de webshop van de zangeres of natuurlijk via Apple Music.

Wil je de plaat nu luisteren, klik dan hier.

marcela-bovio-klasse-theater-tilburg-29-11-2015-sharik-derksen-dsc9619xlarge-2x-1448885082

Persbericht: Charismatische zanger Sivert Høyem opnieuw naar Paradiso