Review: Mark Ronson – Uptown Special

markronson

markronson2Hits hits en nog meer hits dat is wat deze man op zijn naam heeft staan. Vanaf zijn tweede plaat “Versions” is de muzikant niet meer te stoppen. Met de grootste der aarde werkt deze man samen om successen te behalen. Zo ook nu weer want zijn nieuwe plaat bevat elf nummers, dit is inclusief de intro met niemand minder dan Stevie Wonder, welke alleen een featuring hebben.

De opening van de legendarische Stevie is op mondharmonica epic te noemen. “Uptown’s First Finale” is kort en bondig en een prima intro voor het album. Kevin Parker, sing- and songwriter, mag daarna aanschuiven in een jazzy soulvol nummer dat even iets anders is dan de grote hits van Mark. De grote rapper Mystikal staat centraal in het derde nummer “Feel Right” is funky en uptempo. Een heerlijk nummer van het team maar door de vele breaks misschien niet de gewenste hit potentie voor het grote publiek.

Dit is het uiterste ten opzichte van de vorige track namelijk met niemand minder dan Bruno Mars. “Uptown Funk” is namelijk al een grote hit in vele landen. Het nummer swingt heerlijk, zelfs ondergetekende wil wel een dansje erbij doen. Catchy sound, fijne stem en trompetten. “I Can’t Lose” sluit hier naadloos op aan. Doffe drum slagen en elektrosausje erbij in de mix met de geweldige stem van de nog onbekende Keyone Starr, al zal dat niet lang meer duren. Powersoulstem! “Daffodils” is een van de drie samenwerkingen met Kevin die al eerder aan het bod kwam. Een nummer welke je misschien nog eerder bij Prince zou verwachten. Een soft-tone, lekker bas en gitaar die met een zweverige stem van de zanger overlijnt wordt. Het volgende nummer is een korte track met Andrew Wyatt, die zijn prachtige stem uitleent voor dit nummer. Het nummer “Crack in the Pearl” is sferisch en deinst lekker door, een nummer dat uitblinkt door de stem en minder in de sound.

Weer even wat tempo erin met “In Case of Fire”, gitaren riedeltjes en lekker mee tikkende drums. Vervolgt door de stem van Parker weer. De hoogte die hij in gaat zorgt voor een lekkere afwisseling, de sound gaat hier ook eenvoudig in mee. Een heel andere soort sound is te horen in “Leaving Los Feliz”, waarin eenvoud van bas en gitaar juist de baas zijn. De elektronische sound die Ronson erin stopt wisselt goed af waardoor er over de hele plaat een goede balans tussen “live” en “computers” is.
“Heavy and Rolling” met Wyatt is een klassieke soul track die er zeker mag zijn zo voor het einde. Heerlijk om te horen op de achtergrond waarbij je rustig aan mee beweegt. Gevoeligste track van de plaat wellicht. Als afsluiter staat “Crack in the Pearl II” genoteerd, ditmaal met de openingsartiest Stevie Wonder. Het nummer is door de mondharmonica instrumentaal zeer sterk. De wisseling tussen de catchy sound, de vocalen en de electro sounds maakt het helemaal af.

De plaat van Mark Ronson is vanaf heden verkrijgbaar en is een zeker een must have voor de muziek liefhebber!

KIXX - LAOT GOON (2015)

Review: Papa Roach - F.E.A.R