Review: Melted Space – The Great Lie

Tekst: Gerianne Meijer

coverMelted Space is een project van Pierre le Pape die regelmatig veel gastzangers en zangeressen uitnodigt om een potje mee te zingen. Zo ook op The Great Lie. Een kleine greep uit de vocale talenten: Mariangela Demurtas (Tristania), Clémentine Delauney (Serenity), Kobi Farhi (Orphaned Land) en Manuel Munoz (The Old Dead Tree). Deze en tal van andere gasten mogen de karakters van deze metal opera vertolken.

Opener ‘Listen to the song of despair’ start met een sfeervolle, spannende intro. De zang van zowel de mannelijke als vrouwelijke deelnemers is acceptabel, maar niet om over naar huis te schrijven. Het einde is erg abrupt en sluit niet mooi aan op ‘Called by The Queen’. Dit nummer heeft namelijk weer haar eigen karakteristieke intro, met mooie strijkers. De rest van het nummer is helaas vrij standaard en ook deze vocalen van Guillaume Bideau (Mnemic) en Christine Rhoades zijn op het randje.

‘No Need To Fear’ heeft een erg lieflijk deuntje om mee te beginnen, gevuld met een emotievolle strijker. De vollere vrouwelijke vocalen van Mariangela Demurtas zijn erg prettig en de grunts voegen dynamiek toe. Het hele nummer heeft een pakkende melodie, maar is voor zijn lengte net niet spannend genoeg, ondanks de raggende bridge halverwege. ‘Terrible Fight’ daarentegen is een stuk spannender met snelle drums en een algeheel hoog tempo. Ook het refrein ligt prettig in het gehoor. Pas bij ‘A God is Dead’ begint het album echter echt uit te blinken. Het nummer is een prachtige pianoballade met compliment waardige vocalen van Manuel Munoz. De breekbare manier waarop hij zingt is onnavolgbaar en waarschijnlijk de reden dat hij het nummer alleen mag dragen.

Het gebeurt in mijn menig niet vaak dat de mannelijke zang de vrouwelijk overtreft, maar ook op ‘Glass Castle’s Beast is dit zo. De zang van de heren is fijn en zacht, maar het gekweel van de dames verpest het geheel. De muziek op dit nummer is vrij rustig zodat de zang de boventoon voert.

‘Hopeless Crime’ laat de bombastische kant van het album goed naar voren komen. Het tempo zit er bij deze track goed in en de gitaarsolo van Adrian Martinot sluit hier goed op aan.

‘The One Who Lost The Faith’ is noemenswaardig vanwege de bijdrage van Nederlands eigen Arjen Lucassen. Hij verzorgt op dit nummer de gitaar- synth en dulcimer solo’s. Het nummer heeft een sterke musical sfeer, vanwege de gesproken stukken en filmische muziek. De solo’s vallen daardoor wat rauw op het dak, maar zijn door de ingetogenheid wel weer passend en gaan mooi in elkaar over.

‘Titania’ wordt vocaal gedragen door Ailyn Giménez (Sirenia), Guillaume Bideau en Mikael Stanne (Dark Tranquillity) en is een heerlijk uptempo nummer dat niet zou misstaan op een plaat van de band van de zangeres zelf. De drie stemmen vullen elkaar goed aan en dit in combinatie met de symfonische elementen maakt het een van de betere nummers op het album.

Afsluiter ‘Lost Souls From The Other Side’ opent stevig symfonisch met rauwe grunts. Alle gasten mogen hier hun bijdrage op leveren, dus het nummer is vocaal erg vol. De vertraging halverwege geeft een doom sfeer, die erg verrassend is. Ook de volle symfonische stijl erna is erg prettig. Het voelt echter een beetje als een toetje krijgen als je al vol bent, want het weet mijn mening over het album niet meer te redden.

Bij het beluisteren van het album bekruipt me het gevoel dat ik een stuk context mis. Ik heb geen idee waar het verhaal over gaat en wie de karakters zijn. Dit maakt het een stuk lastiger om meegesleept te worden, met name omdat de vocalen niet altijd even best zijn. Muzikaal is het album degelijk genoeg, maar mist het wat mij betreft wel een stuk spanning en originaliteit. Er zweven heel wat betere albums rond in het genre en ik vraag me dan ook af of er een echt goede reden is om het album aan te schaffen. Tenzij je erg fan bent van het genre natuurlijk, dan is het ongetwijfeld een prima tussendoortje.

SharQ Bite: For Today - Wake

Persbericht: Within Temptation - Black XMAS 013 Tilburg