Review: Metaprism – Catalyst to Awakening

Metaprism, wellicht heb je al eens van de band gehoord. Het is een van die namen die al langer in de gangen van de metalscene te horen was maar nog nooit echt doorbrak. De band uit Bournemouth (UK) verzorgde de afgelopen jaren al supports van onder andere Xandria en Leaves Eyes en wist hiermee een kleine fanbase uit te bouwen. Na de release van hun debuutplaat in 2015 is het nu tijd voor het vervolg hiervan.

Catalyst to Awakening zal eind deze maand het levenslicht zien en is een sprong te noemen voor de band naar de subtop. Dit is nog niet te horen in de intro maar wanneer het nummer “Codex Regius” erin knalt hoor je meteen het goede werk van de band. Met rake slagen wordt de snelheid opgetrokken en dan is ook de wisselwerking te horen door de twee front vocalisten van de band.

Theresa en Joey wisselen elkaar af waardoor de nummers niet te snel terugvallen in de grote brei van muzikale overload. Dit spel staat nog sterker in het nummer “Unleash the Fire” waarbij de band een prima single track laat horen. De catchyness spat uit de speakers, wat ook wel door het gehele album heen druipt. Nergens worden echte randjes opgezocht en blijft het nogal braaf.

Dit kan ook in het nadeel werken maar gelukkig komen een aantal tracks hierdoor naar boven drijven. Zoals het tweeluik van Anomalous, waarbij de tweede track Timo Somers (Delain) een gastoptreden verzorgd. Het eerste deel voelt wat rustiger maar ook beter aan, daar waar in het tweede deel wat meer de muziek naar voren komt. Ook niet zo gek als je een extra gitarist laat mee spelen.

“Aftermath” is de verplichte ballade, het heeft ook wel wat weg van een Evanescence sfeer. Met een puike gitaarsolo klopt het nummer en is het een van de beste tracks op de plaat.
Tijd voor wat stevigers in “Unanimous”, het lijkt wel hoe verder je op de plaat komt hoe beter de tracks worden. Het nummer zou zo op een Arch Enemy plaat kunnen verschijnen. De clean en grunt vocalen volgen elkaar in hoog tempo op en met het stevige drumwerk zijn we weer vooraan. Met het nummer “Catharsis” sluit de plaat af maar deze track is echt minder goed dan zijn voorganger.

Al met al is de nieuwe plaat van Metaprism een goede sprong vooruit, als het als EP zou zijn uitgebracht en de mindere tracks eruit gelaten zouden worden zou het nog beter aanvoelen.
Toch ontwikkeld de band zich in de juiste richting. Zeker een aanrader voor de female fronted metal fans.

Liked it? Take a second to support MCSharQ on Patreon!