Review: Mister and Mississippi – We Only Part To Meet Again

Mister & Mississippi

Een zeer graag geziene band door mijzelf is Mister & Mississippi, zij speelde in de afgelopen twee jaar geweldig veel mooie shows. Van Paaspop tot De Nieuwe Nor, elke show was prachtig. De nummers zijn mooi, vol klank, geweldig muzikaal en tot in de perfectie uitgewerkt. Het viertal komt na ruim twee jaar nu met een opvolger van de debuutplaat en zoals altijd gaat dit een zeer belangrijk album voor de band worden. “We Only Part To Meet Again” komt eind deze week uit en bevat negen nummers, plus eentje extra omdat het kan. Samen vormen ze driekwartier speel plezier.

Aftrappend met de single “Meet Me At The Lighthouse”, het nummer dat inmiddels als overal te horen en te zien is geweest en dat de sfeer van het vorige album prima doorzet. Lekker mee deinzend op de golven. Een lekker winters nummer met een beetje zon. Prachtig duo zang frontvrouwe Maxime en frontman Samgar kickt ook weer nu lekker erin bij “In Between”. Het nummer blijft door de stevige drums lekker uptempo en met het prachtige gitaarwerk van de heren Danny & Tom mis je echt niets aan dit nummer. De track zit vol klank en is door het blazers werk helemaal afgerond, zoals in de inleiding al stond het gaat om perfectie, iets wat hier weer in blijkt.

Mister & Mississippi Genk on Stage Genk 30-06-2013Maxime begint met haar goddelijke stem aan de titeltrack “We Only Part To Meet Again”. Haar stem is engelen-achtig en laat je helemaal meevoeren naar de hemel en pakt je vast en laat je niet meer los. Het nummer is eenvoudig opgebouwd maar daardoor heel erg sterk. Haar stem met begeleiding, in het refrein de tweede stem van Samgar erbij weer wat het afmaakt en dan plots, stopt het nummer. Een stilte, de overgang, naar de vierde track “Where The Wild Things Grow”. Een nummer dat met veel galm in de achtergrond lekker weg luistert maar ook weer plotsklaps opeens stopt. Iets wat ook op de vorige plaat te horen was maar niet helemaal lekker aanvoelt. Het zal vast wennen en wegebben zodra het live gespeeld wordt.

“Nocturnal” is een rustige track met akoestische gitaar begeleiding welke de stem van de frontvrouwe eenvoudig kan volgen en een extra steun bied aan het soms wat langdradig klinkend nummer. Maar daarna zijn we aangekomen bij een weer wat meer uptempo nummer en een prima tweede single hopelijk. “The Filthy Youth” klinkt een stuk zomerser en is heerlijk in tempo en klank. Met een intro op de gitaren, snellere drumslagen en het magische duo weer aan kop. Het is een van de langste nummers op de plaat en is zeer muzikaal. Een nummer waar ze zeker tijdens de club tour mee kunnen uitblinken. Rustiger van toon is “Southern Comfort” waarbij er gebruikt Mister & Mississippi W2 Den Bosch 12-04-2013wordt gemaakt van meer gitaar klanken waarin met speels gemak veel afwisseling klinkt. Het nummer bouwt heel rustig op en werkt naar een hoogtepunt. De samenzang van beide fronten zorgen ervoor dat het vol en als een geheel klinkt. “Shape Shifter” volgt in dezelfde stijl door. De klanken van de track zijn herkenbaar en luisterd ook weer heerlijk weg. Wie ze in een kleine zaal zal zien staan zal zeker van dit soort nummers optimaal kunnen genieten.

Het nummer dat volgt, het langste nummer van de plaat, is “For Us To Remember”. Het nummer is geschreven door Samgar en is met strijkers en blazers episch en meeslepend. Zijn stem is daarin perfect opgenomen en is doordat het allemaal precies op zijn plek valt een uniek stuk werk geworden. Iets wat live natuurlijk helemaal top gaat worden. Beter dan dit……..
Als voorlaatste wordt je weer verwent door de stem van Maxime tijdens de opening van “A Song For The Quiet Ones” De kortste track op de plaat. Ze wordt later bijgestaan natuurlijk en doordat het nummer klein en kwetsbaar is het zeker ten opzichte van zijn voorganger een uithoek. Maar wel eentje die je niet over het hoofd wilde zien. Geweldig nummer door zijn kleinheid.
De bonus track draagt de titel “Gloom” en was al eerder te downloaden via iTunes. Het nummer zorgt voor kippenvel, door de sound en de stem die op dit late tijdstip mijn gehoor ingaat. De track lijkt erg op werk van het vorige album en daardoor heel herkenbaar.

Mister & Mississippi

Al met al is dit wederom een pracht-meester-werkje geworden. Negen tracks is natuurlijk aan de lage klant maar kwaliteit boven kwantiteit natuurlijk! De band mag zeer trots zijn op wat ze hebben afgeleverd en zullen zeker doorbreken op plekken waar ze voorheen nog niet kwamen. Zullen grotere zalen gaan volspelen in ons eigen land en zullen zeker veel nieuwe zieltjes gaan winnen.
De plaat is natuurlijk via de betere platenzaak te koop en dit kan vanaf 2 februari!
Voor de mensen die ze live willen zien check de website van de band, voor de Limburgers onder ons kom gezellig naar De Muziekgieterij in Maastricht!

Review: John Coffey – The Great News