Review: Mr. Polska – $noller

Probz Presents; Mr Polska

mrSinds 2007 is Mr. Polska niet meer weg te denken uit het clubcircuit van Nederland. De Nederlands-Poolse rapper gaat sinds die tijd heel erg hard. Zijn unieke sound is een overtreffende trap van de mix tussen hiphop en clubsounds. Hierdoor herken je meteen wanneer Dominik het podium betreedt. Hij gaf al een aantal legendarische optredens weg onder andere op Paaspop 2014 en Eurosonic/Noorderslag eerder dit jaar. Drie jaar na de release van “Waardevolle Gezelligheid” is de rapper nu terug met zijn nieuwste werk “$noller”.

Er staan twaalf tracks op deze zeer diverse plaat, natuurlijk met een aantal (unieke) samenwerkingen. De openingstrack gaat meteen hard, “Respecteer mijn gezicht” klinkt hard en luid door je speakers. De hardcore die al eerder geïntroduceerd werd in onder andere zijn hit “Hausa Wausa” gaat hierin ook lekker door. “Hallo Welvaart” is een samenwerking met rapper Cartiez, deze track laat meteen de kunde horen van de rappers. De diversiteit die het hele album te horen blijft wordt hierin voor het eerst getoond. De beats, de sounds, de flow zijn meteen totaal anders dan de openingstrack. De zang over dit nummer in plaats van de harde raps zorgen voor een bijzonder fijne afwisseling. “De Libi” kwam vorig jaar april al uit en leverde onderstaande fijne videoclip op.
De teksten blijven dicht bij de rapper zelf, ook al is het leven niet rooskleurig en is drugs en drank een normaal onderdeel van zijn leven.

Ronnie Flex is natuurlijk een grote naam in de dance & hiphop wereld, deze rapper en producer heeft zijn naam natuurlijk al gevestigd en laat in “Ravotten” nog maar eens horen dat hij weet hoe het moet. De track knalt met unieke clubsounds in de mix van hiphop en stijl. Waar de vorige plaat van Mr. Polska nogal jong klonk, is de vijfentwintig jarige rapper heel erg gegroeid. Zijn sound en stem klinkt volwassen geworden met flinke dosis energie. Het nummer “Dekentje” klinkt meteen weer een stukje softer wanneer deze plaat begint op te komen. De tekst van het nummer moet je wellicht twee keer horen voordat hij volledig binnen dringt. Een zeer sterke lyrics verstopt in een ruwe beat.

Mr. Polska

Wederom wordt Ronnie Flex bij een nummer betrokken, “10K wolken”, begint eigenaardig. De stem die het nummer aftrapt klinkt vervormt en nadat hij uitgesproken is kickt de club beat er weer lekker in. De two-step achtige sound overheerst meesterlijk, de tekst wordt hierdoor wel veelal naar de achtergrond geduwd. Met een vrouwelijke stem in het refrein is het een fijne afwisseling alsnog.
“Vibe” gaat weer wat harder te keer, eenvoudige beat start waarna er een dikke dreun wordt toegevoegd. De lyrics is humoristisch en speelt niet echt een rol meer in het gehele nummer. Ik zie Mr. Polska al lekker rond stuiteren over het gehele podium, zoals ik hem ook ken tijdens de optredens die ik van hem heb gezien. Een regelrechte als je het mij vraagt. Dit in tegenstelling tot het misschien wat moeilijkere “Wij Falen Soms (Mooie Dingen)” die met een hele andere sound te maken heeft. Een nummer dat met veel verschillende instrumenten een wirwar geeft aan het herkenbare geluid. Een hele leuke proef maar hit potentie, nee.

Dan komt de klapper van de plaat, een samenwerking met niemand minder dan volkszanger Frans Duijts. Een combinatie die gepresenteerd werd op Noorderslag eerder dit jaar. Toen al verbaasde de rapper vriend en vijand van de eerlijkheid en oprechtheid van zijn liefde voor muziek. Echtheid is de basis en dat geldt natuurlijk voor beide. Je kunt houden van de volkszanger of het genre haten maar in deze combinatie ontstaat ware liefde voor een track. De rustige beat die de zang goed ondersteunt en sneller klinkende stukken als Mr. Polska aan het woord is. Het nummer is uniek, vol liefde en een regelrechte hit.

Met nog maar drie nummers op de plaat is het alweer bijna gedaan, maar eerst nog een prachtige ballade met de titel “Ultra Traan”. Het nummer begint met de klanken van een synthesizer en claps. De tekst van het nummer raakt je bij de eerste keer dat je hem hoort. Laat maar weer eens zien dat de rapper snapt hoe de wereld werkt en je er niet alleen komt met dikke beats maar dat het ook nog eens ergens over mag, of zelfs moet, gaan. “Survivaltocht” is een feature met I Am Aisha. De zangeres lanceerde haar debuut EP in 2010 en werkt zichzelf aardig op in de R&B scene van Nederland. Haar stem is ruw en rauw wat een heerlijke combinatie geeft met de Nederlands-Poolse rapper. Dikke beat eronder en in nog geen drie minuten wordt je helemaal weg geknald. De hardcore pompt weer sterk door mijn speakers en je stuitert meteen mee, een echte live track.
Als afsluiter staat een boeiende samenwerking tussen Boaz van de Beatz, Ronnie Flex en dus Mr. Polska zelf op de plaat. “No Way Home” stond ook op de EP van Boaz die midden vorig jaar al uitkwam. Hierbij werd er een echte feest clip uitgebracht. Het nummer stuitert lekker door en is een waardig afsluiter van deze langspeler.

De plaat is vanaf nu te krijg op iTunes en de betere platenzaak. Zeker een aanrader voor de feestende mensen die het festival seizoen alvast willen inluiden!

Review: Call It Off - Lovers & Liars

Review: Racoon - All in Good Time