Review: Nashville On The Record

Nashville2

Geschreven door: Sharik “MCSharQ”

We nemen 1 succesvolle tv serie, we nemen 1 legende , we nemen 1 legendarisch podium (Nashville ’s Ryman Auditorium) en we zenden het uit op als een RecordStoreDay special! Wat een geweldig idee had ABC in Amerika daarmee.

nashvillescarlettDe super gave serie Nashville over het “country ster leven” heeft geweldige liedjes in de tv reeks en slaagde daar al meerdere malen mee om hits te scoren. Waar het vaak om achtergrond liedjes, zoals Hey van Heavylight in GTST gaat, zijn deze nummers soms speciaal  geschreven door vele geweldige liedjes schrijvers uit de regio en onder het toeziend van de legend Buddy Miller (producer) uitgebracht in de serie. Voor de acteurs wordt er dan ook veel verwacht en de samensteller van de serie hebben daarbij een top productie aflevert. Het samenspel van de unieke stemmen komen geweldig  bij elkaar. Zoals de stemmen van Clare Bowen(Scarlett O’Conner in de serie) en Sam Palladio (Gunnar Scott in de serie) passen zo mooi bij elkaar. Hun liefdes liedjes over en voor elkaar spreken zo mooi voor zich. Ster van de serie Connie Britton (Rayna Jaymes) en Hayden Panettiere (Juliette Barnes) blinken uit in hun solowerk waar je dat van laatst genoemde wellicht niet verwachte.

Maar waar ging deze review ook alweer over, Nashville On The Record!
De cd maar tevens de uitgezonden tv special. Eindelijk kwamen er een aantal tv hit singles op cd uit.

De opener van de cd is It’s On Tonight, gezongen door Charles Esten (Deacon Claybourne),nashvilledaecon Chris Carmack(Will Lexington) en Will Chase(Luke Wheeler). Een typische drie stemmige country song met twee akoestische gitaren. Lekker meteen aan de slag zullen we maar zeggen. De legende Buddy Miller speelt ook lekker mee in de band op gitaar. Meteen is te voelen en te zien dat de acteurs er flink veel zin in hebben. Met veel gelach op het podium maar wel serieus muziek makend.
De volgende track is If I Didn’t Know Better een liefdes song door Clare Bowen(Scarlett) en Sam Palladio(Gunnar). Een zeer mooi nummer dat zo gevoelig is dat het heel belangrijk was dat de stemmen bij elkaar zouden matchen. Gelukkig doen ze dat en Sam moet zelfs de hoogte in waardoor het nog sterker eruit komt.

Daarna is het tijd voor een van mijn favoriete track op het album.
Een magisch trio, Sam Palladio samen met Chaley Rose (Zoey Dalton) en Jonathan Jackson(Avery Barkley), proberen een band te vormen na een lastige tijd in de vorige afleveringen. Samen komen ze tot het geweldige I nashvillegunnarAin’t Leavin’ Without Your Love. Een uptempo song met accordeon en een driestemmige samenzang. De catchy song zingt lekker mee tijdens het refrein en pakt je helemaal in.
Dan komen we aan bij Nothing in This World door Hayden Panettiere, geschreven door twee geweldige vrouwen. Een tekst die niemand anders had kunnen schrijven. Het nummer blinkt uit in zijn eenvoud. Een rustige gitaarklank door Buddy Miller en een zachte drum op de achtergrond. Hayden, die de jonge en uitbundige Juliette Barnes speelt in de serie, zingt het nummer in een speciale uitvoering samen met de twee schrijfsters. Het nummer raakt je diep en door de samenzang versterkt dat gevoel zich nog meer.
Nog z’n rustig liedje maar nu door Charles Esten (Daecon) en Clare Bowen(Scarlett). Het nummer door “oom” Daecon en “nichtje” Scarlett die samen een klaagzang en tevens ode brengen aan de stad. Ze gaan in de serie door een zware tijd en in dit nummer hoor je hun twijfels over Nashville.
Hoe de producers het voor elkaar hebben gekregen om zoveel geweldige stemmen bij elkaar te krijgen die ook nog eens geweldig passen is mij een raadsel, maar ik ben er wel erg blij mee. Wat een genot om naar te luisteren!

Don’t Put Dirt on my Grave Just Yet is een agressief nummer gezongen door Juliette Barnes in de Nashvillehaydenserie nadat zij wordt afgeschreven door de hele stad door diverse omstandigheden. Met dit nummer laat ze zien dat zij “de grote boze buitenwereld” nog niet van haar af zijn. Het nummer rockt lekker energiek met de fijne country Groove erin maar toch weer te catchy om heel boos te klinken, Heerlijk!

Black Roses is meteen een totale omslag. Het nummer is zo klein en zo lief. Gezongen door Scarlett en begeleid op de piano door niemand minder dan Lucy Schwartz, schrijfster van het lied. Het nummer is zo teder en raakt je tot op het bot. Een kippenvel nummer! Zoals Clare het nummer zingt voelt het zo breekbaar. Je moet hem gewoon zelf echt horen. Ze krijgt na het zingen dan ook een staande ovatie van het publiek in het Nashville ‘s Ryman Auditorium.

HAYDEN PANETTIERE, ROBERT RAY WISDOM, CHARLES ESTEN, POWERS BOOTHE, ERIC CLOSE, CONNIE BRITTON, SAM PALLADIO, CLARE BOWEN, JONATHAN JACKSONHet volgende nummer, A Life That’s Good,  wordt alweer in een speciale samenstelling gepresenteerd tijdens deze opname. Schrijfsters van het lied, Sarah Siskind en Ashley Monroe doen mee. Maar daarnaast komt ook nog eens de bijna volledige cast, m.u.v. van Connie Britton, het podium op als achtergrond koor. Een zeer speciale samenstelling mag je het dus wel noemen. Zo laat men maar weer zien dat het een grote gezellige muzikale familie is en dat de liedjes schrijvers/schrijfsters zeker niet mogen ontbreken. Tevens is dit het einde van de uitzending. Maar gelukkig staan er nog twee extra tracks op het album.

Tell Me door Aubrey Peeples (Layla Grant) en Believing door Charles Esten(Daecon) samen met Lennon Stella(Maddie Conrad) en nashvillemaddiehaar zusje Maisy Stella(Daphne Conrad). Twee geweldige nummers die laten zien waartoe de serie in staat is. Geweldig muzikaal talent.

Het album is vanaf nu te koop in Amerika, hopelijk snel ook in Nederland!
Daarnaast komt begin mei ook het tweede album van seizoen twee uit met daarop een hoop extra nummers die nu nog niet te horen waren! Ik kan niet wachten.

Nashville is te bekijken via Netflix