Review: Natalie Imbruglia – Male

natalie

Hoe kan ik deze plaat nu gemist hebben in de “new” lijst, thanks to good friend Brian van Haaren kreeg ik hem vanochtend alsnog te beluisteren. Natalie Imbruglia is natuurlijk nog altijd het bekendst van het nummer Torn (of de video waar David Armand het nummer uitbeeld) maar de veertig jarige zangeres heeft naast een aantal film/tv rollen ook alweer vijf albums uitgebracht waarvan “Male” het nieuwste tel van de familie is. Lekker pop covers, twaalf in totaal. natalie-imruglia-male-560x560Zomers met een vleugje lente en de geur van bloesems.

Las je dat goed, covers, ja covers, alle nummers worden normaliter door mannelijke artiesten uitgevoerd (daarom de titel) en nu gebracht door deze dame met haar prachtige klanken. Of het nu de vrolijke opgewekte “Instant Crush” van Daft Punk is of het rustige “I Will Follow you into the Dark” door Josh Pyke is, Nathalie weet er wel raad mee. De nummers zijn lekker divers gekozen en de originele artiesten zijn uit verschillende tijden waardoor het een gaaf tijdbeeld geeft. Wie Zac Brown wilt coveren en dan kiest voor “Goodbye in his Eyes” moet van goeden huize komen maar ook dit lukt zonder enige moeite. De country sound blijft overeind ondanks de weinige middelen die gebruik worden in de intro.

Voor een hele vrolijke en opgewekte toon is “Friday i’m in Love” (The Cure) een onwijs sterke track op de plaat geworden, wederom met een vrolijke uptempo country sound is het een te vrolijk nummer om heel hard mee te zingen terwijl je geniet van de zon. De mooiheid van het album is dan ook weer dat “Naked as we Came” (Iron & Wine) juist heel fragiel en klein wordt opgedragen nadat zijn voorganger zo het tegenovergestelde was. Maar dan weer wordt doorgegaan met vrolijke klanken in “Let My Love Open the Door” (Pete Townshend).

Neil Young mocht natuurlijk niet ontbreken en met een semi acapella “Only Love Can Break Your Heart” is het onmogelijke werkelijkheid geworden. Dit is zo insane sterk dat het bijna tipt aan het origineel. “The Waiting” origineel door Tom Petty and the Heartbreakers uit 1985 word heerlijk gezongen met een frisse wind erdoorheen. Damned het nummers is gewoon voor mijn tijd en is in dit jasje geheel vernieuwd en klaar voor de toekomst. De banjo helpt daar ook wel een handje bij. Als afsluiter is er wederom gekozen voor een breekbaar nummer, ditmaal Cat Stevens’ “The Wind”. Begeleid door gitaar weet Natalie nog een maal me te verbazen. Het nummer is zo onwijs mooi dat als je dit als laatste nummer hoort je gewoon helemaal breekt.

Het album “Male” is vanaf heden verkrijgbaar bij de betere platenzaak of te beluisteren op iTunes Music.

SharQ Bite: Tad Morose - St. Demonius

SharQ Bite: Bon Jovi - Burning Bridges