Review: Nemesea – Uprise

nem2

nemRondom de Nederlandse metal band Nemesea was het een lange tijd stil. Met toffe releases in het verleden zoals Mana, In Control, The Quiet Resistance en een 7.1 live @P3 show wist de band regelmatig op te vallen in de grote poel van het genre. Zangeres Manda Ophuis is een zeer sterke en diverse vocaliste maar toch wist ze met de band nooit echt de hoogste ogen te gooien. Zonde want deze band verdiend zeker meer! Nu het metal landschap in ons land aardig begint uit te dunnen is er wellicht een betere plek aan deze band besteed.

Uprise is een nieuw begin waar “Hear Me” het geheel aftrapt, direct is de herkenbare sound hoorbaar met fijne elektronische klanken en scherp gitaarwerk. Manda zet dan ook meteen haar beste beentje voor en het plaatje is compleet. Dat de band gehoord zal worden staat vast, “Twilight” volgt. Nemesea laat horen waarom ze ijzersterk zijn met hun stevige rock sounds. “Forever” is een heerlijke rock track geworden met een stevig gitaarwerk, snelle synths en fijne klanken.

Het rustigere “Let it Burn” vervolgt de plaat, het piano werk komt hierin beter naar voren en laat ook deze kant belichten van de band. Zodra het refrein begint klinkt een tweestemmigheid die zeker een toevoeging heeft aan de verdieping in deze track. Het kabbelt voort, dat is het jammere van de track. De opbouw naar de refreinen belooft meer maar laat het afweten. In “Time to make It” wordt er weer meer snelheid gemaakt, de uptempo tracks liggen mij meestal wel bij de band. Hierin laat de band horen dat ze juist wel, ten opzichte van de voorganger, weten hoe een nummer op te bouwen. Het is weer heerlijk meezingen tijdens het refrein. De track is pakkend en zeker live een aanrader.

“Can’t Believe it” is een prima nummer maar valt tussen twee zeer sterke tracks in want zodra ballade “Light Up the Sky” begint voel je dat de track een hit gaat worden. Gitaar legt het grondwerk waarna Manda met haar stem de hemel oplicht. De track is puur en springt eruit door zijn eenvoud. Weinig ingrediënten nodig voor een van de beste songs op het album. Geen rock of metal, maar ingetogen en klein. Terug naar een hoger tempo in “Get Out” waar de drummer een straf tempo opvoert. Het geheel swingt weer maar nog even bekomen van de voorganger.

Helaas alweer bijna bij het eind want voorlaatste nummer “Bones” weerklinkt door de speakers van m’n Beats Wireless Studio headphones terwijl ik op het binnenterrein zit van concertzaal Kavka in Antwerpen, het nummer laat de zon verdwijnen en de metal kant klinkt van Nemesea weer eens door het geheel. Als afsluiter staat “Hold On” op Uprise. De track bouwt rustig aan naar een energiek einde. Een prima afsluiter.

Nemesea weet met Uprise een nieuwe weg in te gaan door zichzelf te blijven. Hun geloof in wat ze doen siert de band. Dit is wat goed werkt nu moet de buitenwereld daar eens ij gaan geloven want deze plaat is gewoon weer een hele fijne toevoeging aan hun catalogus. De band verdiend meer! Veel meer! Fans.

Uprise is verkrijgbaar vanaf volgende week vrijdag, 29-4, en wordt uitgebracht onder de Napalm Records vlag. Pre-order your copy now! Support the Dutch talent.
Zondag 24 april gaat de band een luistersessie houden in de Giesound studio in Zwolle, een select aantal fans zijn in de studio aanwezig maar de band gaat deze sessie ook livestreamen! Luister vanaf 13.30 mee naar deze sessie.

6172755f-0fc3-4469-9ba8-f872d1ff6190

WINACTIE! Win twee x twee tickets voor Wallace Vanborn & Soul Sister Dance Revolution!

Promotions: Jera on Air NEW NAMES!