Review: New Years Day – Epidemic EP

NYD

Ja hoor, het lijkt wel EP tijd, wederom z’n fijne EP op de deurmat. Ditmaal van de band New Years Day. De Amerikanen doen ook lekker mee, hun Epidemic EP lanceerde enkele dagen geleden en bevat vijf geweldige rock nummers. Stevig door de gitaren, zeer aangenaam om naar te luisteren door de zang van Ashley en een fijne tegenhanger van het soft Paramore. Na hun debuut in 2006, waarna in 2007 het debuutalbum volgde “My dear”, is het nu tijd voor hun derde EP.

Opener “The Joker” kickt er meteen fijn hard in en zet de toon voor de andere tracks. Door een goede balans tussen symfonisch en rock klinkt het nooit doorgeslagen hard. Stevig jazeker en het kan vele Female Fronted harten bekoren. Met een Tim Burton achtige sfeer in het nummer wordt een schemerige kant gekozen waardoor de herkenbaarheid van de band nog eens extra geaccentueerd wordt. Zo start ook “Other Side” heerlijk stevig en schemerig. De nummers van hun cd deden het al erg goed maar ook nu weer is er een sterke productie neergezet. Gitaar solo’tje er tegenaan en je kunt de dag weer prima door.

“Defame Me” heeft zoals je hierboven ziet een zeer toffe videoclip opgeleverd. De track is een prima singlenummer al zou “The Joker” ook zeker niet misstaan hebben. Bijna tien jaar geleden werd de band opgericht en dat is goed te horen, de band is zeer goed op elkaar ingespeeld en met een grote eenvoud wordt de balans tussen hen opgezocht. Ondanks wat veranderingen in bandsetting en platen label is de band zeer zeker gegroeid.

Titeltrack van de EP, Epidemic, volgt. Diepe bass tonen komen door de speaker maar pakt je niet meteen vast. De band laat je nog even bijkomen van de vorige tracks waarna ze een rustiger pad opzoeken om dit nummer ten gehore te brengen. Als laatste nummer volgt “Let Me Down” die een stuk meer elektronisch klinkt en wel een lekker smaakje heeft. Even iets anders zullen we maar zeggen. Het nummer rockt gewoon heerlijk en zou een goede nieuwe weg zijn voor deze band. De mix lijkt wel gevonden te worden zo voor het eind. Het grimmige en grauwe lijkt afgeschud te zijn en een positieve nieuwe klank weerklinkt door de speakers.

De EP is vanaf nu verkrijgbaar in Itunes voor maar 4 euro, das nog geen euro per nummer!

Review: Forever Still – Scars EP

Live Review: Julian Velard