Review: Nick & Simon – Aangenaam

Hoeveel schijt kun je over je heen krijgen als je roept dat je Nick en Simon’s muziek wel heel leuk vindt!? Nou, best veel kwam ik achter. Maar vandaag kwam Aangenaam uit, tijd voor een introductie dus! Even een snelle opfris momentje voor de onwetende, Nick en Simon zijn een duo uit Volendam en brengen al sinds 2006 samen muziek uit. Het nieuwste werk is alweer hun zevende studio plaat (even de kerstspecials, Duitse versie en live versies weggelaten). Hun debuutalbum werd 2x platina, Vandaag 4x platina, Luister en Fier werden twee keer platina, Sterker een maal en Open kwam tot goud. De vijf recente albums bereikte telkens de nummer een positie in de Nederlandse Album Top 100.
Ok, dan is die trackrecord even duidelijk.

Aangenaam dus, brengt twaalf nieuwe nummers, het duo begint meteen heerlijk poppy met “De Dag en Nacht” een track waarbij ook meteen de band stevig staat als een huis. Waar soms gekozen wordt voor de catchyness of drang naar hit potentie is het nu gericht op een ijzersterk nummer. Dat ze in al die jaren doorgegroeid zijn naar een volwaardige band in plaats van een duo act mag wel duidelijk wezen. Dit hoor je ook terug wanneer het pianospel in “Gek van Geluk” begint. De afwisseling is inmiddels natuurlijk gaan voelen en met de strijkers toevoeging is het een echt totaalplaatje. Ready voor de komende theatertour. Dromerig kun je “Ondersteboven” al voorstellen in deze setting. In de spotlight staande met gitaar en grote glimlach met de genietende mensen in hun rode theaterstoelen.

Nick en Simon zijn de afgelopen maanden, mede door hun nieuwe platencontract bij Warner Music, flink bezig als vloggers. De promotie voor het album loopt dus al een tijdje maar kwam pas echt naar buiten toen “Zing!” feat Jayh te horen was op de radio en tv. De samenwerking is volgens vele een gewaagde zet maar door dit te doen verbreden ze aardig hun publiek en de stemmen matchen elkaar heerlijk. Dat ze het eigenlijk niet nodig hebben blijkt wel in “Het is mooi” met hun backingvocalisten vult het ook perfect de ruimte. Dit nummer is een heerlijk pareltje waarbij de rust wordt uitgestraald.

“Welkom” was de eerste single van de plaat maar geen grootste hit, het is ook geen typische track. Hij werd namelijk geschreven voor twee vaders, de een (Nick) was al vader maar kreeg in Maart een dochter en Simon stond op het punt vader te gaan worden (en een maand later was het zover). Een prachtig eerbetoon aan de geborenen dus.

Even wat uptempo gewenst na dit nummer dus het swingende nummer “Leg me Uit wat Liefde is” volgt. Ja mensen, soms gaan liedjes over de liefde, get over it. Het is gewoon een fijn thema voor de songwriters. Beetje vreemd einde maar ach wat maakt het uit want het nummer “Proosten op de Doden” volgt! Hét feestnummer van de plaat! Zing lekker mee op de “lalala’s” en “Lalalaa’s”. Dat ze met het nummer in de voetsporen treden van Guus Meeuwis mag wel duidelijk zijn bij het horen van de track. Er is niet veel nodig om mensen intens gelukkig te maken, dit is een voorbeeld.

Even door met weer wat mooie samenzang in het kwetsbare en klein nummer “Minder van Meer”. Deze track laat wel horen hoe sterk Nick en Simon samen kunnen zijn, het is dichtbij perfectie. Niet meer dan een gitaar, viool en hun twee stemmen is nodig om het zo te laten klinken. Ach, “Aangenaam”, de titeltrack van de plaat is een echte verassing. Met een retro sound is het een heel vrolijk kort nummer, een echte meezinger is het ook weer niet maar de fun blaast je speakers uit.
Het voorlaatste nummer is “De Dromer in Mij”, met de bekende ingrediënten van de vorige platen is het een prima track geworden maar voelt iets minder in het geheel dan de voorgaande nummers. Nick en Simon lijken verder te zijn dan dit nummer, maar ok.
Gelukkig is het slotstuk “Blijf Overeind”, een zeer fijne track om mee het album uit te luiden.

Hopelijk heb ik jullie iets van mijn vrolijkheid voor dit duo kunnen overbrengen en ga ook jij eens de plaat een kans geven! Of klik je gewoon op de video’s hierboven eens aan. Sta open en Aangenaam! Het album ligt vanaf vandaag in de betere platenzaak of gewoon lekker digitaal streamen vanaf de bank. Wil jij ook naar een van de theatershows? Geniet lekker in het Parkstad Limburg Theater van de show!

Persbericht: Voormalig Guns N’ Roses gitarist Bumblefoot naar Heerlen

Blogs for PXL