Review: Nightwish – Endless Forms Most Beautiful

Een lang verwachte release van vele Nightwish fans is aanstaande. Nightwish - Endless Forms Most BeautifulOver slechts negen dagen gaat het nieuwste werk “Endless Forms Most Beautiful” namelijk het daglicht zien. Een album met maar liefst elf nummers welke bijna tachtig minuten aan speelduur vullen. Eindelijk is dan hier het album met niemand minder dan Floor Jansen als “nieuwe” frontvrouwe van deze Finse metalband. Natuurlijk loopt ze al een tijdje mee met de band maar een volledig album was er tot nu toe niet. Voor velen was de live registratie van Wacken “Showtime, Storytime” de eerste kennismaking. Helaas waren dit nog de oude liederen die de band met voorgangers Anette of Tarja hadden uitgevoerd in een vernieuwd jasje. Maar nu is hij hier! Er lekte al een paar nummers de afgelopen dagen uit via de media maar het hele album laat nog even op zich wachten. Voor wie al eerder deze site  bezocht kon ook al een interview met Marco Hietala lezen over deze plaat.

Openen “Shudder Before The Beautiful” knalt er meteen lekker in een laat zien dat de band gegroeid is met de komst van deze geweldige trots uit eigen land. Haar stem blinkt uit vanaf het eerste moment en overklast alle eerdere klanken die we waren gewend van de band. Ook de heren zetten hun beste beentje voor want het lijkt wel of er een nieuw level bereikt is in de klanken van de band. Iets wat voorheen bombastisch klonk is nu naar saai en ouderwets teruggedrongen. Dit is niet vernieuwend maar wel in perfectie uitgewerkt wat er voor zorgt dat het heel boeiend is en blijft. Ook in tijdsduur is niet teruggehouden want de openingstrack duurt ruim zes en een halve minuut!
Zo volgt “Weak Fantasy” en opent sterk met fijne gitaar klanken. Strak en sterk ritme dat wordt ingezet zorgt voor een enorme snelheid die voorheen eigenlijk alleen live goed uit de voeten kwam. Wie dit album mee heeft geproduceerd heeft snapt wat er moest gebeuren, de live ervaring naar album vertalen. Maar dan volgt “Elan” niet het beste nummer van de plaat, maar wel de single. Misschien een moetje geweest maar in een kleine vijf minuten wordt niet het achterste van de tong getoond. Het is een uithangbord naar de softe kant van de band maar het zal weinig fans echt kunnen bekoren.

Gelukkig volgt dan snel het ijzersterke nummer “Yours Is An Empty Hope”. Het nummer kwam afgelopen dagen al online voorbij schieten en trok toen al mijn Nigtwish NEW EDITaandacht. De track is een perfecte mix tussen de zang kwaliteiten van zowel Floor als Marco. In een diepe sound met specifieke kantjes is het een heerlijke samensmelting geworden en dit is iets wat mij in ieder geval heel blij maakt. Ook is er weer een goed verzorgde solo in verwerkt zodat iedereen even zichzelf kan tonen wat zeker live altijd heel goed werkt. Sterke drums zorgen voor een zeer verzorgde klank en ondertoon. Tijd om even gas terug te nemen en de stem van Floor je te laten betoveren. “Our Decades in the Sun” is een prachtige ballade zoals alleen Nightwish hem kan voorzien van klanken. Pianospel, gitaarspel en een van ‘s werelds beste stemmen. Deze combinatie is iets waardoor je (weer) van deze band gaat houden. De liefde die groeit met de minuut, want die ruimte krijg je deze track duurt namelijk meer dan zes minuten.

“My Walden” trapt af met een koor zang en sferische klanken iets wat ik even niet verwachtte. Gelukkig klinken daar… doedelzakken? Het moet toch niet gekker worden maar het past zo goed in het totaal plaatje. Het nummer vliegt alle kanten op maar wordt op een of andere manier door de “Iers-Keltische” klanken bij elkaar gehouden. Daar is dan ook de titeltrack van de plaat “Endless Forms Most Beautiful”. Het nummer klinkt heel vertrouwd Nightwish NEW EDITmaar door zijn voorganger ben ik nog even van slag. De track klinkt optimistisch en vrolijk. Iets wat zeker tijdens de festival shows goed zal aanslaan. Gitaarsolo, keyboard solo, sterke drums eronder en een powervolle stem van de frontvrouwe zorgen voor een heel catchy single, althans wie weet.

“Edema Ruh” maakt hier ook wel kans op hoor, want het nummer is door de titel wellicht een beetje een buitenstaander maar het nummer is een heerlijk rustig herkenbaar Nightwish nummer. Floor blinkt door het gehele album uit, dus zo ook in dit nummer ook al is het een stukje rustiger opgebouwd en zijn we vooral de fullpower voice van haar gewend. De klanken van de natuur komen ook goed naar voren in “Alpenglow”. Iets wat wellicht wat vreemd aan hoort maar zodra je de plaat beluisterd snap je de uitspraak. Het is een gloeiend geheel, het past goed met elkaar ondanks de vernieuwing. Een positieve stap in de toekomst. Zo komen alweer bij het voorlaatste nummer “ The Eyes of Sharbat Gula”. Dramatische, filmisch nummer volgt. Eigenlijk niet veel over te zeggen behalve, Nightwish op zijn best! Dit is waar de band heel erg sterk in is, niets ten nadelen van de overige nummers, maar epische composities maken, met of zonder vocalen is waar deze Finnen zich bij thuis voelen en dat hoor je aan iedere geplaatste noot. Aan de koren en aan het ritme wat je laat mee deinzen op  het ritme. Daar is alweer de laatste track, maar niet getreurd, hij duurt slechts vierentwintig minuten. Wacht ik schrijf het even in nummers, 23.58 minuten om exact te zijn!

Nigtwish NEW EDIT

Het nummer is opgebouwd in een vijftal lagen, “Four Point Six” – “Life” – “The Toolmaker” – “The Understanding”- “Sea-Worn Driftwood”. Dit is goed te horen in de opbouw van het nummer, het duurt even voordat hij op gang komt, het neemt je mee in een episch verhaal. Een slotverhaal, maar tevens een prachtig nightwish_a1_contra.psduitgewerkt, tot in de puntjes verzorgt nummer. Iets waar je even goed voor moet gaan zitten en wat niet in een klein aantal woorden vertaald kan worden. Het is een meesterwerkje aan het eind van een zeer sterke “comeback” plaat.

Voor wie het nog niet duidelijk was, dit is een van Nightwish ’s beste producties sinds tijden. Met Floor Jansen is de band uit hun eigen wereld niveau gestegen en naar een nieuw level verplaatst. Een resultaat waar NuclearBlast, de band en de fans heel trots op mogen zijn. Nu is het tijd om ze live te gaan zien, in Amsterdam, Antwerpen of een van de vele andere steden die vanaf nu aangedaan zullen worden. Het wordt vast een steen goede show die van top tot teen verzorgt is en met een frontvrouwe waar heel Nederland trots op mag zijn!

Voor wie kaarten wilt kopen voor de show in Amsterdam kan hier terecht.
Voor de kaarten in Antwerpen kun je terecht via deze link.

Wie eerst het album wilt bestellen kan natuurlijk bij een betere platenzaak terecht! Let wel op, er zijn vele verschillende edities dit maal! Dus kijk eerst goed of je niet een paar euro meer kan missen voor een wellicht bijzondere editie in plaats van de standaard plaat!

Review: Handsome Poets - 2015

Review: Tourist LeMC - En Route