Review: Novatia – Remind you of Yourself

novatia2

Met pas veertig likers op de Facebookpagina van Novatia is de toon helemaal verkeerd gezet want voor wie deze plaat aanzet is meteen, maar dan bedoel ik ook meteen, verkocht! Want niet alleen is de plaat een prachtig werk het is tevens een topproductie! Wie een EP wilt opnemen in de toekomst zou dit naar de maatstaven moeten doen van deze band.

De sound op Remind you of Yourself is najaars te noemen, lekker rustigere drumritmes met puik gitaarwerk overspoeld novatiadoor een prachtige sound van de zanger Joep Selen. Ingmar kops op de keys, Rindert Bul op de gitaren, Fabian van Dijk op de bas en Joost Lobbes op de drums. De mix tussen deze vijf heren is optimaal te noemen. Geen druk, geen power vocalen maar pure liefde voor een sound die puur en eerlijk je gehoor binnen komt. De EP telt slechts vijf nummers en dat is meteen het enige verwijt aan de band want dit zou een driedelige langspeler moeten worden met 15 nummers. Want daar is de band echt wel toe in staat om een epische achtige plaat en ja dan bedoel ik vinyl uit te brengen.

Wie even heerlijk wilt weg zwijmelen of juist op zijn (of haar) rug liggend genietend van de zomerstralen luisterend met een Shure hoofdtelefoon in rust de klanken wilt laten binnenkomen.

“Imperfection” zoals de eerste track heet doelt dus totaal niet op de track zelf want die is zo perfect als het maar zijn kan en laat de kennismaking maar liefst ruim zes minuten duren. Zo zet je de juiste toon en weet je meteen de luisteraar vast te pakken. “Closure” volgt en met fijn gitaar werk lijkt het nummer enigszins breekbaar. Een strak drumritme met een stevige baslijn op de achtergrond zorgt voor een sfeer waarin je meegezogen wordt. Achtergrondplaatje zou het zomaar kunnen zijn, een wachttrack bij KPN om je rustig te houden (of Ziggo of Vodafone), maar dat zou echt te weinig eer aan doen aan het nummer want deze dien je te luisteren, te genieten.

Funky uptempo en tevens de kortste track van de plaat is “How Does it Feel”. De zanger laat hierin horen dat hij om weet te gaan met de rust maar toch een stap naar voor durft te doen waar hij eerder nog af en toe wat op de achtergrond leek te klinken is hij nu het licht ingestapt. Terug naar de sferische klanken, het rondzwevende gevoel in “Closer to the Next”. Wie deze track ooit gaat gebruiken onder een documentaire met rustgevende beelden weet er zeker een hit mee te scoren. Genieten geblazen van begin tot eind. Iets wat kenmerkend is voor het gehele album want ook afsluiter “Blank Home” bewijst dat de band echt meer volgers moet gaan hebben en dat, ook al past het niet binnen de vaste hokjes, een breder publiek (moet) gaan aanspreken.

Dit album is voor de echte muziekliefhebber die tijd neemt voor op zijn of haar gemak luisteren naar een bijzonder album. Een EP die er mag zijn en en moet zijn zelfs komt wel pas 25 september uit, maar zorg dat je hem hebt en ga alvast die pagina liken!

SharQ Bite: Bon Jovi - Burning Bridges

Review: Koen Herfst - Back to Balance