Review: Phantasma – The Deviant Hearts

Phantasma is een nieuwe speler op de metal markt. Georg Neuhauser (Serenity), Oliver Phillips (Everon) en Charlotte Wessels (Delain) hebben de handen in een geslagen en op 20 november jl. het debuutalbum “The Deviant Hearts” gelanceerd.
Mijn eerste indruk: wat een prachtig album! Het is niet een standaard metal album, maar fans van female fronted metal en ook rock ballads zullen hier van smullen. Het album is gebaseerd op een novella geschreven door Charlotte. phantasma

Openingstrack ‘Incomplete’ is een prachtige ballad, waarin de stemmen van Charlotte en Georg perfect bij elkaar blijken te passen. Een gewaagde keuze, zo’n rustig nummer als opener maar op deze plaat is het de perfecte keuze.
Titeltrack ‘The Deviant Hearts’ is een wat zwaardere tegenhanger van de openingstrack, met een fijne gitaarsolo en stevigere zang. Een nummer wat heerlijk in het gehoor ligt! Een concept album heeft vaak gastartiesten en dat is hier ook zo.  Tom S. Englund (Evergrey) geeft het bovenstaande nummer wat extra spice. Nog een gastartiest maakt haar entree op het nummer ‘Try’. Chloe Lowery (Trans Siberian Orchesta) bezorgt mij kippenvel. Een powernummer, de emoties sijpelen door de noten heen.
‘Enter Dreamspace’ knalt er dan weer lekker in met stevige gitaar en drums. Opvallend aan dit nummer vind ik de manier waarop Charlotte haar stem gebruikt, anders dan we gewend zijn van Delain. Ze heeft een geweldige zangstem en dat komt in dit nummer bijzonder goed uit de verf! ‘The Lotus And The Willow’ is mijn persoonlijke favoriet van het album. Het is een heel relaxt nummer, een ballad met een randje rock. Qua sfeer doet het mij denken aan Nick Cave.  ‘Carry Me Home’ is het laatste nummer met een gast artiest. Dit maal is de eer aan Dennis Schunke (Van Canto). Het is een radio vriendelijk nummer wat een breed publiek zal aanspreken. Ook ‘The Sound Of Fear’ voldoet aan die criteria.  Afsluiter ‘Let It Die’ is het eerste nummer waar een videoclip voor is uitgekomen. Ik vind het een heerlijk nummer, met een donker randje. Het blijft ook gemakkelijk in je hoofd zitten.
“The Deviant Hearts” is een aangename verrassing van dit project. Het staat bomvol goede nummers, waarin er afwisseling is tussen ballads en rock. Kortom, Phantasma is phantastisch! Kopen die plaat!

Binnenkort komt er een interview over dit album met Charlotte Wessels online, houd dus de website in de gaten.

Review: Textures - Phenotype