Review: Racoon – All in Good Time

Tekst & Foto’s door: Sharik “MCSharQ

Racoon

racoonEn daar is opeens een nieuwe plaat van Racoon beschikbaar. De band wordt door velen geliefd maar door een vergelijkbaar aantal mensen gehaat. Het blijft toch vreemd hoe dat in Nederland werkt, net zoals bij Kane of Kensington. Toch gunnen velen de band het beste en zijn blij met het nationale succes dat deze band toch wel heeft. Ze maken al sinds 1997 is deze band al bezig en in deze achttien jaar heeft de band vele ups en een aantal downs meegemaakt. Maar vanaf het eerste moment ben ik vooral door de niet singles verlieft op deze band. De prachtwerken die er op de vijf voorgaande studio albums staan zijn echt magistraal te noemen.

Dit album begint, helaas, met “Shoes of Lightning” een nummer dat geschreven werd voor Serious Request 2013. Het nummer was natuurlijk een enorme hit door deze actie campagne en wordt nog altijd grijs gedraaid door de radio stations. Echter, zoals ik al aangaf, ben ik meer van de niet-singles van deze band. Zo is “Heaven Holds a Place” meteen een heel fijn werk geworden met strijkers, toetsen en blazers. De stem van frontman Bart van der Weide is zeer herkenbaar en het nummer zingt meteen lekker mee. Een heerlijk jazzy en soul achtig sausje maakt het helemaal af. “Tommy” is een echt levensverhaal nummer, de tekst maakt in combinatie bijna een Acda en de Munnik nummer. Het is bijna het langste nummer van de plaat en kabbelt lekker door. Dan is het weer tijd voor een “ouwtje” namelijk “Brick by Brick” is al sinds eind november op de radio & Spotify te beluisteren of te downloaden via iTunes. Het nummer is een echte single die eenvoudig weerklinkt en goed in het gehoor ligt voor de gemiddelde luisteraar.

Gelukkig wordt en een uptempo funky nummer tegenaan gegooid in de vorm van “Good To See You”. Het nummer is wederom een complete track met lekkere Racoonafwisseling in tempi en zou een heerlijke track kunnen worden. Een nummer dat goed gaat aanslag bij het festival publiek staand of zitten met een pilsje in de lente zon. De mix met trompetten en Hammond maakt het nummer strak en vol schoonheid. Een klein liedje met zachte klanken volgt, “The Little One Falls”. Het nummer laat maar weer eens horen hoe goed de zanger is. Bart heeft altijd een zeer rauwe stem maar door de breekbaarheid hierin klinken dit soort nummers heel teder en fragiel. De juiste man voor dit nummer dus. Het is tevens weer een wat langere track op de plaat, waar de meeste nummers braaf onder de vier minuten blijven is dit een van de drie liedjes die richting de vijf minuten spelen.

Het nummer “Guilty” valt een beetje uit de toon in het gehele album, de sound van deze track klinkt vernieuwend, uptempo en vrolijk. Het is iets wat we niet eerder echt zo hebben gehoord door de band. Racoon is vooral sterk in tekst en melodische nummers maar dit nummer rockt weer bijna ondanks de poppy sound. De gitaar solo van Dennis Huige klinkt scherp en strak. Een lied dat met de toegevoegde blazers wel meer power had mogen hebben voor perfectie maar zeker lekker om deze sound te horen. “Spit Your Heart Out” ligt weer meer in de verwachting van het viertal. Met samenzang, rustige drum klanken en lekker gitaarspel met on top of dat een fijne rustige stem van de frontman. Strijkers en blazers klinken al het gehele album door en is zeker een toevoeging, zeker als het live ook wordt gedaan. Dan is het tijd voor de beste track van het album, tevens het langste nummer, “Boy Breaks Heart”. Dit is een regelrechte Racoon klassieker. Het nummer met een stevige bas toon door Stefan de Kroon en fijne korte drum klanken van Paul Bukkens. De track is er een uit het boekje van de band zelf. Dit is zoals Racoon op zijn best is en met toevoeging van de strijkers maakt het een groot en krachtig nummer. Met zijn bijna vijf minuten durende speelduur is het een prachtig nummer geworden die zeker mag uitgroeien tot een van de dingen die we gaan herinneren tot in de eind der dagen!

RacoonAls voorlaatste track is “Young and Wise” op de plaat gekomen, het nummer is net zoals zijn voorganger een heerlijk nummer. Dit nummer krijgt door de strijkers nog een extra dimensie erin. De mix, de balans en het gitaarwerk maakt de track helemaal af. Helaas zullen dit soort nummers pas het beste tot hun recht komen in concertzalen, het liefst een theater voorstelling en niet tijdens een festival. Dus of ik en wanneer ik hem live zal horen is nog maar de vraag. Dan is het tijd voor het laatste en langste nummer van de langspeler. Samen vormen de elf nummers een speelduur van 47 minuten waarvan deze track meer dan tien procent in beslag neemt, namelijk ruim vijf en een halve minuut. “Fun We Had” klinkt bom vol door de verschillende instrumenten die voorbij komen, gelukkig is er in de mix een goede balans hierin gevonden. Piano als belangrijkste onderdeel van de sound, Bart’s geweldige stem en de band die samen met de strijkers een fijne harmonie laten ontstaan. Zeker wanneer er een koor wordt toegevoegd om het helemaal af te maken.

Een zeer complete langspeler met elf tracks, strijkers, blazers, koren en een viertal koppige band.
Het album is vanaf nu verkrijgbaar op iTunes en te koop in de betere platenzaak op vinyl natuurlijk!

Review: Mr. Polska - $noller