Review: Reazun – Ik, Ben Hartman

Tekst & Foto’s; Sharik “MCSharQ”

The Kyteman Orchestra Havenkwartier Deventer 31-05-2013

De afgelopen jaren hebben we in de Nederlandse hiphopscene weinig te klagen gehad over nieuw talent. Vele nieuwe namen, vele nieuwe producties, maar spijtig genoeg slechts enkele die zich echt konden onderscheiden ten opzichte van de grote groep. Weinig nieuwe uitspattingen, vele samenwerkingen maar weinig dat toekomst gaat bieden. De tijd van Brainpower, Extince en Osdorp Posse ligt achter ons. Moeten we genoegen nemen met minder?

Nee, want hier is Reazun! Ben Hartman!

The Kyteman Orchestra Genk On Stage 24-06-2012Waar Kempi en U-Niq al een vertellende vorm met een fijne beat vonden de afgelopen jaren ging dit vooral over de “gangster” levens van de heren uit Eindhoven en Rotterdam. Maar Reazun verteld over zijn eigen leven met een Utrechtse vibe, zoals we dat kennen van onder andere De Avonduren. Maar dan nu wel met een dikke beat eronder. De bass knalt lekker uit je speakers het hele album lang.
De verhalen die hij verteld over zijn leven zijn van zeer dichtbij, van gescheiden ouders tot de zoektocht naar wie is Ben Hartman. Het onbegrip over hoe bepaalde zaken lopen in zijn leven staan centraal.
Ben komt uit de stal van Kytopia en heeft zijn eigen weg gevonden de afgelopen jaren. Hij trad op met Kyteman (Colin Benders) maar heeft ondertussen zijn eigen plaat ontwikkeld en is vanaf nu verkrijgbaar.

De kracht van de plaat zit in de tekst terwijl de beats en klanken zeer creatief zijn maar nooit heel erg uit de toon springen. Twaalf tracks waarvan er The Kyteman Orchestra De Vereeniging Nijmegen 08-11-2012eigenlijk geen een verveeld. Daar tegenover staat wel dat er ook niet echt een single op staat met uitzondering van Spreek Woorden ft PAX. Deze track is onlangs uitgekomen en geeft goed weer waar Reazun toe in staat is. (zie beneden de video)
Misschien is dat maar goed ook, want hiphop hoeft geen miljoenen luisteraars te hebben. Zolang het maar echt is en dat gevoel is er vanaf seconde een op de plaat.

Ben rapte in het verleden vaak in het Frans waarbij er een bepaald ritme in de tekst zit en deze hoor je ook weer terug in het Nederlands waardoor het een lekkere aparte vibe geeft. Nagedacht over ieder woord, de volgorde, het ritme en het gevolg zorgt ervoor dat de plaat tegen perfectie in elkaar zit. Het leven niet mooier maken dan het is , drugs, vriendschap en persoonlijk drama zijn thema’s die terugkomen op het album.

Ik, Ben Hartman is een van de sterkste debuutplaten in de Nederlandse hiphop sinds lange tijd.
Reazun heeft een mooie toekomst tegemoet zeker als hij de juiste (live) band om zich heen kan vinden om niet alleen met een dj op het podium te hoeven gaan staan. Neem wat vrienden mee het podium op en maar er elke avond een bijzondere avond van!

Ik, Ben Hartman is vanaf nu te koop via ItunesSpotify
Twitter

Review: Dawn of Destiny – F.E.A.R