Live: ReVamp + My Propane, Effenaar Eindhoven, 21-02-2014

Review door; Irma Ploeger
Foto’s door; Sharik Derksen

Revamp

RevampIk weet dat ik een goed weekend ga hebben, als ik de vrijdagavond begin met een concert van niemand minder dan ReVamp. Vanavond spelen zij de laatste Nederlandse show van hun huidige tour, in de Effenaar in Eindhoven. Als opwarmer speelt My Propane, een band die leden heeft uit heel wat delen van de wereld. Meest opvallend is de zanger, Valerio Recenti. Met zijn haren achterover gekamd, een te kort blousje aan en enorm veel energie brengt hij samen met zijn bandleden een half uur durende show. Gedurende deze show vult de zaal zich steeds meer. Vooral de mensen vooraan hebben deze band al vaker live gezien en gaan uit hun dak!

Na deze opwarmer is het tijd voor ReVamp. Stipt 22 uur gaan de lichten uit en de spots aan. RevampZe zetten de toon voor de avond en beginnen meteen een knaller! De ondertussen bijna volle zaal reageert hier meer dan positief op. Na het tweede nummer begint de zaal ‘Lang zal ze leven’ te zingen. Dit is natuurlijk niet zomaar; vandaag is het Floor Jansen’s verjaardag! Wat ontzettend gaaf moet het zijn om een hele zaal vol fans te hebben, die voor je zingen. Hierna zet ReVamp de titelsong van hun tweede album in, ‘Wildcard’. Dat ReVamp populair is, mag geen vraag meer zijn. Er heerst een enorm goede sfeer in de zaal. Floor spreekt Engels tegen het publiek, omdat ze weet dat er fans uit de hele wereld aanwezig zijn. RevampAls ik om mij heen kijk zie ik ook meerdere ‘soorten’ publiek: wat ouderen mensen, maar ook nog jonge kinderen! Zo zie je maar, goede smaak is tijdloos 🙂

Vooraan staan ook leden van de fanclub ‘Sweet Curse’. Daarom spelen ze het gelijknamige nummer. Een heerlijke ballad. Dan is het tijd voor wat harders: Disdain. Floor kennen we als een beest op het podium en dat is vanavond ook zeker zo. Haren Revampvliegen in het rond en het publiek wordt meerdere keren gestimuleerd om mee te klappen of te zingen.
Als het laatste nummer is gespeeld, loopt de band van het podium af. Bij elk ander concert werd er dan waarschijnlijk ‘we want more’,  of ‘spelen!’ geroepen, maar vanavond is het Floor’s verjaardag dus wordt er ‘Lang zal ze leven’ gezongen, inclusief twee hoera’s. Dat is meer dan genoeg om de band terug op het podium te krijgen. Zelfs andere bandleden voelen zich jarig, laten ze ons weten. RevampAls dank voor het zingen, krijgt het publiek een flinke toegift. Waaronder het nummer ‘Nothing’, welke nu te vinden is als lyric video op de officiele ReVamp Facebookpagina.

ReVamp kan trots zijn op deze avond.  Ze hebben de Nederlandse tour met verve afgesloten.
Iedereen is met een goed gevoel vertrokken. Spijtig is wel dat het nog lang duurt voordat we de band op eigen podium weer live kunnen zien. In de tussentijd dus maar genieten van de cd (en de livebeelden)!

Revamp

Wil je meer foto’s zien van de show kijk dan hier

My Propane