Review: Rhapsody of Fire – Into the Legend

RH_ITL-C_1500x1500

Er is in het verleden natuurlijk een hoop gebeurd en geschreven over Rhapsody of Fire. Toch laat de band, in welke formatie dan ook, telkens weer horen dat ze aan de top staan van symfonische metal. Met gierende gitaren begint het nieuwe hoofdstuk dan ook, na de proloog. “Distant Sky” is een van de kortere nummers op de plaat met slechts vier en een halve minuut. De titeltrack sluit er fijnloos op aan al klinkt deze track al veel sterker uit de basis. Met sterke koren, meer melodie en minder het geschreeuw van eerdergenoemde gitaren.

De frontman van de formatie blijft een stevige stempel drukken op het geheel, zijn gebrek of juist kracht van een eigen stemklank moet je wel liggen. In “Winters Rain” neemt de band uitgebreid de tijd om te floreren. Met goed uitgeschreven partijen en rust weerklinkt het nummer goed de basis van deze band.

Voor wie wat meer van folkmuziek houdt kan zich wellicht opbeuren met “A Voice in the cold Wind”. Vrolijke klanken openen de track en die positieve vibe blijft dan ook aardig door waaien in het geheel. Een prima balans tussen gitaarwerk en fijne melodieën lijkt te zijn gevonden. “Valley of Shadows” knalt er dan juist weer extra hard in. Stevige drumslagen en snel toetsenwerk zorgt voor een behoorlijke dosis metalenergy. Ook op deze plaat mag blijkbaar weer eens een ballade niet ontbreken want dat is “Shining Star” toch echt. De sfeer track misstaat niet maar mocht van mij zeker wel geskipt worden.

“Realms of Light” en “Rage of Darkness” luiden samen het einde in, de opmaat naar de grote finale want die mag natuurlijk niet ontbreken. Rhapsody heeft de afgelopen negen tracks wederom laten horen dat ze er nog altijd toe doen. Met catchy riffs en toffe melodieën is het weer een stevige voetnoot in hun carrière. De afsluiter van de plaat duurt iets meer dan vijftien minuten en is dan ook een echte kroon op dit werk. “The Kiss of Life” getiteld laat je nog eenmaal meevoeren in de bekende klanken maar laat ook direct de diversiteit zien van de band.

De plaat komt over een ruime maand uit en zal via de bekende wegen verkrijgbaar zijn.

Persbericht: Paaspop Kerstupdate!

SharQ Bite: BloYaTop - Fever