Review: Rouge United – Irresistible

The Irresistible JC en gitaarrocker Ulrich zijn al een aantal jaren bezig met de band en gaf haar in 2016 een vastere vorm wat resulteerde in dit album. De ideeën van beide kregen eindelijk een uitwerking. Samen 2017 rocken was het plan, debuutalbum uitbrengen, clubtour, festivals. Alles wat je maar wilt voor een super release. Waarvoor dank namens alle crowdfunders, want ja, ook deze plaat was succesvol launched op indiegogo. Het debuutalbum is opgenomen in de thuisstudio van Ulrich en ze zijn ondersteund geworden door drummer en producer Daniel Cardoso.

“Irresistible” trapt stevig af met “Ashes” waar zowel het gitaarspel als de fijne vocalen goed in balans zijn. Het is een recht toe recht aan rockplaat wat ervoor zorgt dat het lekker in het gehoor ligt, wat commercieel goed bedacht was. Met “Parachute” gaat die sound verder korte krachtige tikken op het drumstel als support zorgt voor een geharde ondergrond. Zo pakt de sound opeens een andere luchtstroom als er een meer gospelachtige bridge komt die de ruimte vult.

De titeltrack van het album volgt, “klein” gitaarspel, “gevoelige” snaren worden geraakt door Ulrich en met een opkomende beat groeit het nummer. Op momenten klinkt er een stevige “Drive Like Maria sound” en anders wordt weer meer een rockende Muse betrokken. Dit in tegenstelling tot “Johnny Boy” waar een 80’s disco sound gemengd wordt met de rocktunes.

Bijna winterachtig vallen er sneeuwvlokjes als “Bitter & Blue” start maar deze worden al snel besprenkeld met gitaarriffs. Het zachtere nummer op de plaat zorgt voor een fijne break in het geheel. Dit zie je vaak op rockplaten dat op de helft, of net erna, even een wat “gevoeliger” liedje moet verschijnen. Een must do ofzo denk ik maar ondanks dat een zeer fijne muzikale keuze. Door met stevigere sounds en hardere teksten in “My Neighbour is a serial killer”. Het wat schreeuwerig nummer, zowel muzikaal als vocaal, voelt beetje vreemd aan in het geheel waar alles wat netter is.

“Innocent” volgt en is een typerende sound voor de band. Een pop-rock song van hoge kwaliteit met een eigen stemgeluid. JC staat haar vrouwtje wel op de plaat.
Lijkt me stug dat er mensen al in slaap zijn gevallen van de plaat maar toch staat “Wake Up” er op. Een wat rustigere rocktrack, die alles nog even rustig laat passeren.

So now, “Get Out”! Of ja nog niet want er staat hierna nog een nummer op de plaat maar de voorlaatste track gaat er stevig aan toe. Het nummer is wellicht een van de luidste werken op de plaat en met een stevige groovy gitaar en een luid en duidelijk geluid van JC is het nummer een heerlijke meezinger, een on-the-road track waar je hem lekker hard uit de speakers kan laten klinken.

De plaat sluit “rustig” af met het prachtige “Whatever Happens”, een mooi einde van Rouge United debuutplaat.

Op 27 januari zal Irresistible het daglicht zien en hebben Ulrich en JC hun productie alsnog een vorm en weg weten te geven.
Bestel de plaat via de bandcamp van Rouge United.