Review: Ruud Fieten – In Orbit

Foto’s perskit Ruud Fieten

Artwork IN ORBITAl eerder gaf ik aan dat wij het heel leuk vinden als (onbekende) bandjes of (solo) artiesten hun EP’s, demo’s of albums opsturen ter review op deze site. Via de review van Emil Landman vond Ruud Fieten de site en besloot ook zijn EP ter review op te sturen en daar zeg ik natuurlijk geen nee tegen! Want iemand die met zoveel liefde werkt aan een muziek, of een andere kunstvorm, verdiend een plek op deze site. “In Orbit” komt vandaag uit en is een prachtig werkje geworden.
Iets waar veel je in hoort dat er veel tijd in heeft gezeten om de perfectie op te zoeken. Zijn stem en gitaar volgen elkaar blindelings en weten een versterkende werking op elkaar te hebben.

De songwriter weet met zijn blues/folk/sing-songwriter nummers een betoverende gloed uit te stralen. De nummers klinken luchtig maar er klinken bijzondere lagen doorheen. Zo is het openingsnummer “Now you won’t let me in” een goed uitwerkt nummer dat al meteen de kunde van deze jonge man laat horen. Een Fink achtige intro tot gevolg, gitaar doet zijn werk voordat de stem eraan toegevoegd word. Niet alleen in Nederland worden we overspoeld met het genre “Sing and Songwriter”, er is zelfs een tv programma voor, maar ook uit het buitenland komt veel aanwaaien. Hoe hier jezelf bovenuit te laten stijgen is op kwaliteit. Dat is wat je nu hoort in het eerste nummer, de rust zelve. “The Greenlands” volgt, het nummer klinkt opgewerkt en vrolijk. Wie wordt dat nou niet van een groen land. Echter gaat het nummer over het verlaten van dit groene land en het begin van iets nieuws.

“Don’t wait for the Summer” klinkt heerlijk akoestisch en eenvoudig. Dit versterkt de tekst juist en laat je genieten van de woorden die de zanger je ten gehoreRuud Fieten (1) brengt. Soms is er ook gewoon even niets meer nodig dan dat. “Wintercome” is weer zo’n klein lief liedje, begeleid op een scherp klinkende gitaar. Een geluid erachter wat een doffe mat zou kunnen zijn, beetje vinyl achtig. Weinig woorden maar gewoon het je door laten dringen. Het laatste nummer “The great wide open” is een geweldig nummer dat gaat over het leven van een jonge twintiger met vragen. Een nummer met vragen die ik goed kan begrijpen en Ruud, die vragen blijven nog wel even.

De EP is een heerlijk lente plaatje, eentje die je niet zo iedere dag hoort maar wel zeer goed in elkaar zit en een hele goede promotie is voor dit aanstormende talent. Hou je ogen en oren dus goed open want als hij dit live kan waarmaken zien we hem over een paar jaar bij de 3FM Awards nog een paar in de wacht slepen!

Limburgse finalisten bandwedstrijd Jera On Air bekend!

Review: Liana - I'll Rip Your Heart Out