Review: Scarved – Lodestone

Wanneer ik deze plaat beluister is het een warme en zonnige zomerdag, heerlijk om een goede 80’s/90’s rockplaat op te zetten. Er staat geen kerstboom in de woonkamer, heb geen open haard maar die hadden in de setting er prima bijgepast. Als de klanken van Scarved de woonkamer vullen lijkt het alsof je in een tijdmachine bent gestapt en je meegenomen wordt naar een betere tijd in de muziek, de klassieke hardrock. Heavymetal is wellicht een betere benaming voor deze band.

“Lodestone” bevat namelijk niet enkel de klassieke klanken van de hardrock maar neemt je ook mee door een universe waarbij de heavymetal en 90’s rock samensmelten. Vanaf de eerste track is dit al hoorbaar, wanneer “Naughty Reflexes” begint is het een stevige rock riff die het geheel invult. Frontvrouwe Caro vocalen voelen natuurlijk aan in het geheel en zorgen voor een extra stevige bite.

Een van de fijnste tracks staat al als tweede op de plaat, “Sweet Surrender”, laat namelijk horen waartoe de band in staat is. Alle onderdelen vliegen voorbij in deze zes minuten durende track. Fijne riffs, stevige drums, Caro’s vocalen, solo’s, alles in een track, een zeer sterk uithangbord dus! Titeltrack “Lodestone” daarentegen is slechts vier minuten en een van de kortste nummers op de plaat. Hierin komen ook bepaalde solo’s naar voren maar deze werken minder dan het voorgaande nummer.

Door naar de ballade van het album, “Heart of Rock & Roll”, een ode met scherpe gitaarlijnen, stevige drumslagen en een heerlijke baslijn. Zo richting het einde van “Lodestone’ gaat de band er nog even vol voor, “Convicted Woman” brengt wederom de klassieke klanken naar boven en staat als een huis. Maar afsluiter “Maiden Voyage” is toch wel echt een toefje slagroom op al een heerlijk dessert. De track blaast je nog een keer uit je stoel.

Scarved laat met hun tweede plaat horen dat ze in 2017 een volgende sprong gaan maken. Caro, Luc, Wim en Geert zijn er klaar voor, jullie ook!?
De plaat is vanaf 15 januari verkrijgbaar een directe must have voor het nieuwe jaar! Dus maak je spaarpot maar leeg en koop die plaat.

Live Review: Stream of Passion - Tivoli De Helling 28-12-2016