Review: Serenity – Codex Atlanticus

GDOB2-30CH-001.cdrBack to the roots dat is wat er is gebeurd met de band Serenity, de vrouwelijke vocalisten zijn verleden tijd en 2016 is het tijd voor een nieuw era voor Georg en zijn mannen. De band gaat nu door als viertal met nog altijd de fijne strakke symfonische metal zoals we ze kennen. Hun nieuwe plaat Codex Atlanticus komt later deze maand uit en met elf tracks gaat het eigenlijk gewoon verder waar ze gebleven waren.

Met een goed klinkend intro van bijna twee minuten wordt de openingstrack “Follow Me” ingezet. Hierin is direct te horen dat het enige dat echt ontbreekt een tweede stem is geworden. Velen zullen hieraan gewend geraakt zijn de afgelopen jaren bij deze band maar verder dan dat, klinkt het gewoon weer heel erg sterk. Lekker uptempo door in “Sprouts of Terror” en het nummer dat al eerder te beluisteren was op youtube “Iniquity”. Laatstgenoemde liet de fans als een soort van voorproefje al horen wat ze te wachten stond. Een tweede stem ontbreekt echter nog niet in deze track maar wordt goed opgelost met een soort van koor in de achtergrond. Fijne trompetgeschal en symfonische toets klanken zoals je mag verwachten van de band.

Waar “Reason” nog een beetje matig klinkt als soort van opvulling is “My Final Chapter” veel beter uitgewerkt en ondanks de rust die erin klinkt eenXandria_Serenity 2016 veel sterker nummer. De fluit die je hoort klinkt wel een beetje Nightwish achtig maar ach, het is ze vergeven. In de ballade mag natuurlijk niet een gitaarsolo ontbreken want ook op het podium moet de wisseling er goed uitzien. De band stond daar in het verleden altijd als een huis en hopelijk in de vernieuwde, uitgeklede, samenstelling ook weer. Ze gaan het de komende tijd laten zien als ze samen met Xandria een co-headliner tour door Europa doen en daarna als support van Powerwolf, dus maak je borst maar nat voor deze metal invasie.

Snel door naar “Caught in a Myth”, het nummer klinkt als een filmsoundtrack, epische en meeslepend. Een trailer sound die de opbouw naar een goed verhaal moet ondersteunen, al duurt hij met met iets over de vijf minuten natuurlijk daar te lang voor, maar de minuut opbouw zou goed aansluiten voor vele actiefilms. Jammer dat het nummer niet de snelheid oppakt om echt te knallen erna, beetje softig. Iets dat weer goed wordt gemaakt in “Fate of Light” waar direct die ontbrekende snelheid aangespoord wordt, de paarden zijn aan het rennen geslagen. Georg laat het gehele album horen dat hij zijn stem optimaal gebruikt, het is absoluut niet de beste stem uit het genre maar als je weet hoe hem te gebruik kom je heel ver.

Even een-niet-uit-het-boekje-liedje, “The Perfect Woman”, het nummer blinkt uit op dit album niet alleen doordat een vrouwelijke vocalist een tandje bijzet in het nummer maar ook het echte epische werk dat eraan ten grondslag ligt. Een stevige basis met een piano intro waarna blazers en de drums erbij komen. Het klinkt magistraal, erg gaaf om dit te horen. Als je het met iets mag vergelijken is het de betere dagen van Meat Loaf. Het nummer wordt opgevolgd door een zeemanslied “Spirit in the Flesh”, het nummer doet me denken aan Xandria’s zeemanslied maar damned deze is ook wel lekker hoor. Een zeer catchy sound zal ervoor zorgen dat dit nummer een van de lievelingstracks wordt live bij deze komende tour. De opgedreven snelheid wordt ook nog eens bekrachtigd als er een extra vocalist aansluit om het geheel af te maken. Het nummer is schoon aan de haak vijf minuten en is met zijn voorganger de beste twee tracks van de plaat.

Afsluiter “The Order” is dan weer wat zwaarder en film like maar doet zeker niet onder voor zijn voorgangers. Al had het voor mij bij nummer tien ook wel gedaan mogen zijn want daar tippen ze niet meer aan. Het nummer kabbelt langzaam naar het einde en zo is dan vijftig minuten heel snel verstreken.

Serenity heeft met Codex Atlanticus laten zien dat ook in deze vernieuwde samenstelling ze kunnen blijven groeien en met de juiste bands om hun heen een heerlijke line up kunnen vormen voor de metal liefhebbers. De plaat is vanaf 29-1 verkrijgbaar via de betere platenzaak. Vergeet niet dat ook Avantasia rond deze periode uitkomt maar beide zijn een aanrader!

Interview: Charlotte Wessels - Phantasma

Persbericht: Nog meer namen voor Paaspop 2016