Review: Shiverburn – One Step Closer

Shiverburn

Zo nu en dan staan er nieuwe bandjes op die het graag willen maken in de muziekwereld. Soms zijn ze ontstaan door het uiteenvallen van eerdere bandjes en soms zijn ze gloednieuw. Het is altijd goed als de muzikant al wat ervaring heeft opgedaan voordat ze de stap richting de grote muziekwereld zetten. Dit verschil hoor je vaak tussen een demo of een EP. Echter is soms de eerste stap niet nodig voor een bandje en dat is in dit geval helemaal waar.
One Step Closer Artwork
Shiverburn, bestaande uit Sanne Heuyerjans (Zang), Erwin Jongenelen (Gitaar), Martijn de Lauw (Gitaar), Gerrit Meulendijks (Bas) en Luigi Nabuurs (Drums), is een bandje met grote dromen en een even groot pakket aan mogelijkheden. Van deze rockband uit omgeving Eindhoven mag je dan ook een fijne EP verwachten.
De zangeres mailde mij dit weekend met de debuut EP en dan schrijf ik daar natuurlijk maar al te graag een review over.

Het plaatje draagt de titel “One Step Closer”, het eerste wat ik dacht, he dat is de titel van een fijne Linkin Park track, dus mijn verwachtingen gingen meteen verder omhoog. Vier tracks
worden mij voorgeschoteld en heb eigenlijk niets te klagen. De opener van de EP heet “ Explanation” en is een fijne mix tussen de rock klanken van de band en de poppy sound van de frontvrouwe. Een beetje doet het me wel denken aan Stereo (ex-bandje van Astrid Kunst, Join The Cavalry). De mix van de track is erg sterk, goed in balans. Het luistert lekker weg en zorgt ervoor dat de band zich positief vanaf minuut een neerzet.

Titeltrack van het album “One Step Closer” staat als tweede op de plaat, een semi ballade met een heerlijk kalm ritme bevalt me goed. Het nummer is zeer geschikt voor de radio als tweede single. ShiverburnHet nummer werkt ook goed op het podium doordat de sfeer lekker wordt opgepakt maar niet te moeilijk is. “Last One Standing” volgt en is ook weer een lekker catchy nummer geworden. Het nummer pakt je vast en laat je niet meer los. Lekker opzwepend nummer dat live zeker gaat werken.
Als afsluiter staat “Fighters” als nummer op de plaat. Het nummer heeft een strak en vast ritme dat door de fijne stem van de zangeres wat luchtiger gaat klinken. Ook is de samenzang in dit nummer een fijne afwisseling. Het geeft meer diepte in het “hardere” nummer.

Al met al zijn deze vier nummers een goed uithangbord voor de band en zal het zeker opgepikt gaan worden bij de grotere media zoals 3FM en Radio 538. De band is maar net begonnen, hebben de EP net vers van de pers en gepresenteerd in PopEi te Eindhoven. Nu is het hard werken begonnen, veel optredens doen, overal aanwezig zijn en zichzelf in de kijker spelen. Veel succes en tot snel bij een van de shows!

Review: U2 – Songs of Innocence

Preview: Metal Female Voices Fest XII