SharQ Bite

Review: Shoot The Girl First – I Confess

stgf-i_confess_cover-1500Het Frans-Amerikaans onderonsje in Shoot the Girl First begon pas in 2014, dit terwijl de band al drie jaar eerder werd opgericht. Maar na het opstappen van de voormalig frontman vonden de bandleden al snel de opvolger. Alex verving Nathan en samen met Julie vormen zij nu de vocalisten van de band.

Hun tweede langspeler zal op 1 april verschijnen op het label Redfield Records. De kleine bandwisseling heeft versterkend gewerkt want de twee weten samen een power front te vormen. Beide zijn zeer getalenteerd en klinken zeer sterk in het geheel. De metalcore is al jaren in opkomst en daar past deze band dan ook prima in, al zoeken zij de diversiteit wel op door elektronische, metal en postmetal klanken eraan toe te voegen. Deze wisselwerking pakt zeer goed uit en de plaat luistert hierdoor lekker weg.

Met openingstitel “I Like the way You Die, Boy”is de toon natuurlijk snel gezet. De band pakt na een tof gesproken intro de snelheid snel op en gaan hard van start. Wat erg opvalt in dit genre is dat ondanks vaak twee vocalisten er alsnog een gast uitgenodigd wordt, dit is in het tweede nummer, “Evil’s Trick”, het geval. Zanger Michael Swank van Myka Relocate doet namelijk lekker mee.

Lekker tussendoortje,en single, is “No Hero” op de plaat waar voornamelijk een koorzang en de muziek voor zich spreekt.  Voor meer breakdown sounds is het nummer “Call me V” meer voor van toepassing. De tracks zijn allemaal wel klaar voor de komende festivalperiode. Kort en krachtig. Met “Death Dealer” wordt er flink doorgeslagen en een pit is dan natuurlijk onontkoombaar. Het nummer “9th Symphony” is allesbehalve een klassiek rustig nummer maar wel een track waarbij de vocalisten weer kunne shinen.

De plaat is over een ruime twee weekjes verkrijgbaar bij de betere platenzaak en is zeker een aanrader voor de metal liefhebber. Wie weet komt de band nog wel naar een fijn Nederlands festival in Ysselsteijn. Jera on Air heeft namelijk wel een neusje voor talent.

SharQ Bite: Blood Youth - Closure EP

Review: A Balladeer - A Wolf at the Door