Review: Skeptical Minds – Living in a Movie

Review door; Gerianne Meijer

Skeptical Minds uit België levert een mix van elektro-industriële muziek met harde riffs en melodische vrouwelijke vocalen. Opgericht in 2002 brengt de band dit jaar hun derde album uit. Als voorproefje hierop werd in oktober van vorig jaar eerst de EP ‘Living in a Movie’ uitgebracht. De sympathieke frontvrouw van de band vroeg me of ik deze plaat nog even wilde beluisteren. Uiteraard werd daar gretig gehoor aan gegeven.

Skeptical Minds

De titeltrack van de EP opent met een oosters aandoend geluid, dat erg pakkend is. Het instrumentele stuk gaat een tijd door en de cello van Thomas Dewandre voegt wat dynamiek toe voordat het harde werk begint. Bassist, drummer en gitarist doen hoorbaar hun best.  De vrouwelijk vocalen van Karolina Pacan beginnen wat schokkerig, maar worden vloeiender. De vocalen worden laag gehouden en Pecan heeft een licht accent dat niet misstaat bij de muziek. ‘The End of The World’ begint tevens rustig met wat gefluister, maar gaat dan al snel weer over in een vol geluid. De vocalen zijn ditmaal hoger en doen zelfs wat denken aan die van Liv Kristine qua zachtheid en sfeer. Het tempo blijft er echter wel inzitten en de melodie is pakkend. Helaas zijn de teksten wel wat onverstaanbaar. De rest van het nummer is tevens wat chaotisch, maar niet op een onprettige manier. Het geheel is wat zachter dan zijn voorganger en laat een iets andere kant van de band zien.
‘Alcohol’ heeft wederom wat Aziatische geluiden, maar ook deze misstaan niet. Het nummer is wat meer rechttoe rechtaan met een mooi samenspel tussen gitaar en vocalen. De elektro piepjes erdoor verweven werken net niet op de zenuwen omdat de vocalen van Pacan goed afleiden. Ze heeft een veelzijdige stem die meestal prettig in het gehoor ligt. Bij ‘Broken Dolls’doet Iliana Tsakiraki mee: een griekse zangeres die regelmatig haar operastem opzet. Zo ook hier. Dit in combinatie met de cello is wel erg mooi. De overgang naar een harder stuk is netjes gedaan en de riffs en vocalen zijn pakkend. Het akoestische gitaarstuk verrast, maar de vocalen van de beide dames en de cello zorgen ervoor de de lijn van het nummer niet verstoord wordt. Een zeer interessante track!

Met deze EP laat Skeptical Minds goed zien wat ze in huis hebben. Het hardere en het zachtere werk en de veelzijdige vocalen van Pecan komen allen goed uit de verf. De nummers eindigen misschien wat abrupt, maar zijn over het algemeen goed opgebouwd en luisteren fijn weg. De EP maakt zeker nieuwsgierig naar het aankomende album!

Foto’s van de band vind je hier

Line-up:
 Karolina Pacan : Vocals