Review: Slipknot – .5 The Gray Chapter

Foto’s: Perskit band

slipknot

Ze zijn terug, Slipknot, de band uit Iowa (USA). De heer en meester van het rauwe metal genre.
De gemaskerde heren zijn al jaren toonaangevend in de scene maar de afgelopen jaren bleef het erg stil rond de band totdat eerder dit jaar er opeens nieuw werk opdook. Een nieuw album bleek in de maak en het resultaat komt later deze maand uit.
Het album gaat .5: The Gray Chapter heten en bestaat uit dertien tracks.

slipknot3“XIX” opent de plaat en is een echte intro, echter duurt de track wel al meteen een ruime drie minuten waardoor “intro” eigenlijk een verkeerd woord is. Doch duurt het even voordat de gitaar en drums flink tekeer gaan. Pas op “Sarcastrophe” gaat de band volledig los. De scherpe gitaren, het scratchwerk en de uitblinkende drums gaat er vol op in deze tweede track. Na het vertrek drummer Joey Jordison was er een grote leegte op die plek, echter is er een nieuw, nog onbekend, persoon ervoor toegevoegd in de gelederen. Het blijft een groot mysterie waardoor de geruchten natuurlijk lekker aangezwengeld worden zo richting de release van het album.
“AOV” volgt, het zangwerk van Corey Taylor is al sinds de eerste dag van de het bestaan van de band uniek en zorgt voor de een grote herkenbaarheid van de band. Ook in dit nummer is het ritmische van de samenstelling niet te niet gedaan. Met grote invloeden uit de vele kanten in de metal wordt deze samengesmeed tot een uniek werk. Van rustige tussenposes tot de volume vol open geeft de track de multi-heid van de band zeer goed weer. “The Devil in I” is de vierde track op de plaat maar kwam al eerder door de ether gescheurd. Het was de tweede single van de plaat waar ook een videoclip bij online kwam eind augustus.

De volgende twee nummers, “Killpop” & “Skeptic”, laten de groei van de band goed horen. Waar de band zeker niet heeft stilgezeten in kwaliteit en kwantiteit. De dood van gitarist Paul Gray sloeg in 2010 natuurlijk hard in en met een schitterend eerbetoon aan het einde van de show op Sonisphere werd er aan het tijdperk Slipkot natuurlijk keihard een punt gezet. De band lijkt nu herboren, spijtig dat het zo gelopen is, maar toch brengt de dood een nieuw begin.

Vele wisselingen heeft de band eigenlijk nooit gehad, ondanks de vele leden die de band vormen. De vrienden kennen elkaar dus ook door en door en dat hoor je weer heerlijk samenvallen in dit album. “Lech” volgt, met stevige drumslagen wordt de track op gang gebracht waarna iedereen weer vol aan de bak mag. Niet alleen de gitaren dragen het werk maar des te meer ook drums en percussie knallen er hard in. Het nummer is een van de hardste nummers op de plaat geworden en ik ben erg benieuwd hoe dit live gaat klinken.

Pas bij het nummer “Goodbye” valt me op dat het album lekker smooth in elkaar overloopt. Ondanks de harde en scherpe tonen volgen de slipknot2nummers elkaar vloeiend op en zit het album goed gebalanceerd in elkaar. Het album, dat natuurlijk vernoemd is naar Paul Gray, is een en al een eerbetoon aan hem. Al springt dit nummer er wel met kop en schouders boven uit.

Om weer terug te gaan knallen na de rust van het vorige nummer wordt een catchy track als gevolg geplaatst op het album met de titel “Nomadic”. Het nummer is door de fijne deuntjes en riedeltjes tussen de bedrijven door een one-of-a-kind track geworden. Door de vrolijke klanken zou het zomaar goed kunnen aanslaan bij het grotere publiek en doet je zelfs een beetje terug denken aan de tijd van Iowa. “The One That Kills the Least” is wederom een track die op en neer deinst tussen metal en stevige rock. De fijne rustige vocalen tot het rauwe grunts van Cory. Het is fijn om te horen dat de band geen concessies heeft gedaan en dicht bij zichzelf is gebleven want het nummer erna wordt gewoon weer snoeihard doorgeslagen en is de titel “Custer” bijpassend.

Het voorlaatste nummer is wel een “echt” intro te noemen. “Be Prepared for Hell” heet de track als titel meegekregen en is een opbouw naar de afsluiter van de plaat “The Negative One” en “If Rain Is What You Want”. Eerst genoemde was de eerste single van het album. “The Negative One” was het eerste geluid nieuwe geluid sinds een ruime zes jaar te horen was. De track sloeg in als een bom en vele metal harten gingen sneller kloppen. Laatst genoemde is een zeer waardige afsluiter van dit album en maakt het plaatje compleet.

Het nieuwe album van Slipknot is vanaf 17-10-2014 te koop via Itunes of de betere platenzaak en is een must have voor de metal liefhebber. Pre-order hem nu op de site van Slipknot voor exclusieve deals.

Twitter

Review: 1200HP – Demo

Review: ALUMNA - ENTER