Review: Sonic Syndicate – Confessions

14039894_1347865288574808_499400296233583911_n

Het is alweer een tijd geleden dat ik deze band heb beluisterd maar vandaag verscheen de nieuwe plaat en kon het niet laten om het eens een nieuwe spin te geven. Sonic Syndicate begon als een zeer diverse groep muzikanten die een stevige metal sound gaven aan hun platen. Echter is dit de afgelopen jaren sterk verwaterd en met de komst van frontman Nathan is het enkel rustiger geworden, ook voor deze plaat is dat het geval.

Confessions is de eerste plaat waarop slechts vier leden aanwezig zijn en enkel Robin Sjunnesson is nog over van de originele bandbezetting.

De metal is ingeruild voor een stevige pop rock sound met elektronische elementen of dit een positieve wending is zal de toekomst uitwijzen. Opener “Confessions” en “It’s a Shame” laten dit dan ook meteen horen en is meer rock dan metal. Bijna “eenvoudige” meezing teksten proberen te grijpen maar dat lukt niet echt door middelmatigheid. “Start a War” heeft wat trekjes van 30 Seconds to Mars maar ook van de poppy rockgroepen die op dit moment de overhand lijken te hebben. Net iets te vrolijk maar wel met een stevige baslijn. Deze kracht klinkt ook voort in “I Like it Rough” een nummer waar meer diversiteit van af straalt. Met een poging tot grunts, stevige gitaarklanken en rake klappen van de drummer.

Pas bij “Still Believe” (feat Madyx) klinkt de band een beetje aangenaam. Dit komt door een sterke wisselwerking tussen de twee vocalisten maar de sound is zo mat dat het nummer niet van de grond af komt zoals Papa Roach deed op het laatste album met Maria Brink. Die knalde echt met “Gravity”. Steviger klinkt “Crystalize” het nummer is lekker opgebouwd met een paar breakdowns.

Wachten op iets dat niet komen gaat, dat is de samenvatting van de cd. Sonic Syndicate was ooit een talentvolle band met het vizier de juiste kant op. Door de vele wisselingen zijn ze slechts een schim van wat ze ooit hadden kunnen worden. Een middelmatig bandje als resultaat. Wie weet dat het live nog wel beter gaat worden, maar puur op deze tracks, hadden ze beter hun naam kunnen veranderen en een nieuwe/andere doelgroep gaan aanspreken.

De plaat is vanaf vandaag verkrijgbaar maar mijn advies, stream hem lekker ergens en hou je geld nog even op zak want er komen een paar pracht platen aan later deze maand!

SharQ Bite: Eden's Curse - Cardinal

Persbericht: Boris komt met nieuwe EP terug naar Venlo