Review: Sparrow Falls – A Brimstone Harvest

sparrowfalls2

sparrowfallsWat valt er over deze band uit het zuiden te vertellen, misschien is een zeer korte en krachtige zin wel genoeg om het je voor te kunnen laten stellen: “Volg je dromen en geef nooit op om deze proberen te realiseren”. Dat is de beste omschrijving voor de band die al aardig wat jaren aan de weg timmert om het beste uit hun zelf te laten horen. Stap voor stap, concert voor concert, telkens maar weer groeien naar het volgende level. Inmiddels 10 jaar later is het tijd Sparrow Fallsvoor een nieuw album, A Brimstone Harverst, met daarop tien nieuwe tracks. Met een kleine band verandering ten
opzichte de voorganger “Maelstorm EP”. Het zestal is hiermee klaar voor de toekomst en gaat gewoon keihard knallen de komende periode. Nee, het is niet de beste band op aarde, maar gelukkig weten ze zelf ook en is hun insane hoge energie en passie voor de muziek een goede basis voor alles wat de heren doen.

“The Festering” laat dan ook in een korte drie minuten dan ook meteen een hernieuwde kennis making ten gehore brengen met de rauwe sound die deze band in staat is te maken. Ook hier is meteen de energiemeter doorgeslagen en zijn ze niet tevreden met een toontje minder. Gitaren openen, drums erbij, zang daar overheen en vol kracht vooruit. Titeltrack “A Brimstone Harvest” voelt en klinkt wat folky aan en is door de vrolijkheid zeer aanstekelijk en zeker ook live een knaller van een hit. Het gitaarspel van de heren Elmer en Lando vult elkaar heerlijk aan en versterkt de kracht die de band uitstraalt. Ook mag Boris op de bass daar natuurlijk niet aan ontbreken want deze baas heeft gewoon stiekem een hele toffe solo in de track weten op te eisen.

Sparrow Falls

Zo is ook hun single “Shipburner” een catchy song geworden waar een heel festival terrein mee kan zingen en energiek kan ronddansen in de menigte. De band is goed in staat om snelheid, complexiteit en aanstekelijkheid te combineren. De nieuwe drummer Yannick en toetsenvirtuoos Stijn dragen hier een groot deel aan Sparrow Fallsbij. Dit alles valt heel goed samen in “Rooster’s Lament” welke volgt. Waar toch iets meer tijd is genomen om het nummer te laten groeien. De meeste tracks zijn tussen de drie en vier minuten wat heerlijk aanhoort tijdens een autorit maar ook zorgt het ervoor dat het niet gaat vervelen als de Maastrichtenaren deze zomer de festivals gaan overheersen. Zo ook “Fragments of Once” die hier lekker op aansluit. Iets rustiger maar niet met minder energie. De balans tussen de gitaren, drums, keys en vocalen volgen elkaar moeiteloos aan.

“The Calm”, een van de beste tracks op de plaat, volgt en bewijst bovenstaande nog maar eens. De rust die in de frontman Merijn weerklinkt is heerlijk en hierdoor laat hij ook nog maar eens zien dat hij niet altijd stuiterend over het podium hoeft te gaan om zijn energie op pijl te houden. Door de samenzang in het nummer, welke wel vaker voorkomt bij ze, pakt goed uit en geeft een extra laag aan het nummer. Dan weer flinke snelheid in “Harlequin” een nummer waar de gitaren weer subliem klinken en de fraaie keys een bijzonder extra toon meegeeft aan het nummer. De plaat is opgenomen bij Amsterdam Recording Company en gemixt door niemand minder dan Igor Wouters ( o.a Elle Bandita en Aux Raus) en het is goed hoorbaar dat hiermee een duidelijke next step is ingezet.

Sparrow Falls

Met “Wrong Eyed Jesus In The Trunk” wordt nog voor het einde van het album alles uit het de kast getrokken, de folky sound is weer overheersend en lekker divers ten opzichte van de overige tracks. Er mag dus weer flink gedanst worden op de dansvloeren van de clubs. “Belarusian White”, een rauwe track. Niets meer en niets minder dan dat. Beetje jammer dat hij als voorlaatste op de plaat terecht is gekomen maar hij moet wel echt op de live setlist staan! Het nummer is een echt uithangbord voor de band als ze zich willen presenteren aan de media. Je hoort graag wat een band kan, nou dit dus. Als afsluiter wordt “Berlin You’re Murder” erin geknald. Een steengoed nummer dat het plaatje, letterlijk, compleet maakt. Het langste nummer, slotnummer, nog een keer vol erin. Zo zijn de 36 speelminuten heerlijk voorbij gevlogen en is deze plaat, welke door Ring of Fire Records op 24 april uitgebracht wordt, eentje die je deze zomer gewoon wilt hebben. A Brimstone Harvest is een nieuw eik punt voor de band en is een grote sprong naar glory, erkenning en faam.

Voor wie de band live wilt zien op 20 maart presenteren ze het album in de Muziekgieterij te Maastricht
en er zijn nog tickets! Oja, de plaat is dan natuurlijk ook gewoon al te koop he!

Interview: Nightwish's Marco Hietala