Review: Splendid – The Good Life

Tekst & Foto door: Sharik “MCSharQ”

Splendid Sjwaampop Swalmen 18-08-2013

Wie echt klaar wilt zijn voor de zomer heeft naast zomerse kleding, een frisse look, goed humeur ook de nieuwe plaat van Splendid nodig. Deze is niet alleen te gebruiken tijdens de lente maar ook zeker tijdens de zomer. Lekker hard, raampjes van de auto open en heerlijk cruisen op de beat.

11024732_10153136790584127_6534247293672350843_nDe band bracht al eerder zomerse platen uit maar nu is het tijd voor een volledig nieuwe langspeler. “Back in the Days” zet de toon voor het gehele album.  Toeters, blazers, fijne drums en een dikke baslijn is alles wat de band nodig heeft. De fijne kalme stem van frontman Patrick laat je helemaal wegdromen. Blijf wel op de weg letten want ook in “Hometown” gaat dit door.

Het album gaat terug naar de basis zoals de band zelf aangeeft. Dit is duidelijk hoorbaar doordat er enkel live instrumenten gebruikt worden zonder verdere, onnodige, toevoegingen. “Stick Like Glue” funkt het geheel lekker op. De snelheid wordt opgeschroefd door de drummer en de blazers gaan er lekker in mee. Het refrein is heerlijk mee te zingen, iets dat tijdens de festivals zeker gaat gebeuren.

“Steppin’ Up” is het opstapje naar “NaNaNa”. Een gevaarlijke titel voor een te melige sound. Dikke baslijnen tot gevolg, rake teksten en een hip refreintje. Eenvoud als de basis voor zomer hits. Heerlijk instrumentaal verder met de funky “La Maranga” waar enkel in het midden wat korte woorden klinken. Welke overvloeien in de hit single en titeltrack “The Good Life”. Een track welke de band goed uitlicht en de mogelijkheden duidelijk hoorbaar zijn. Al since 2001 een groeiende top productie. Vernieuwend, krachtiger en scherper in elke noot.

“Don’t mess with me” begint met oosterse sferen. Rake klappen op de hihat volgt en de frontman neemt je mee op een tournee. De klanken galmen in je gehoor en de sfeer word opgebouwd. “Now or Never” is inmiddels ook al op de radio te beluisteren. Het nummer slaat goed aan als tweede single. Hij is rustiger maar niet minder aangenaam.

“Steppin’ up” kwam al voorbij als interlude maar nu is de volledige track aangebroken. De blazers nemen de leiding in het nummer en wisselen elkaar lekker af. Scherpen noten laten de track “Longing for your Love”. Het is niet de laatste maar wel de langste track op de plaat. Het nummer geeft een heerlijk reggae vibe mee zo voor het eind. Scherpe harde noten op een heerlijke groove tot gevolg. Dit is zomer. Dit is Splendid! Als afsluiter nog een reprise van “The Good Life” een heerlijke outro van een geweldige plaat. Hij is vanaf nu te koop op iTunes.

Live review: Paaspop Day 3, 5-04-2015

Limburgse finalisten bandwedstrijd Jera On Air bekend!