Review: Standup 69 EP

Artwork cover door: Roland Hendrik
Persfoto door: Deborah Maclaine

Sharik wil je een Noisy Indie Space Rock bandje beluisteren, tuurlijk geef de link maar. Zo komt de Rotterdamse band “Standup 69” op deze blog terecht, ja bands zo makkelijk kan het gaan!

Standup '69 cd front coverDe band heeft zijn eerste EP eerder deze maand online gegooid op hun bandcamp pagina en is tegen een giftprijs te bestellen. Een goede insteek voor nieuwe bandjes die toch erg graag beluisterd willen worden. Eind vorig- en begin dit jaar is de band flink aan het optreden geslagen waardoor de nummers op de EP ook echt wel goed klinken. Tuurlijk blijft het een EP en is er zo nu en dan zeker nog ruimte voor verbetering maar de zeven tracker luistert lekker weg.
Met de opener “At Your Own Game” zet de band een lekker nummertje neer dat een solide basis vormt voor de rest.

Afgelopen jaren zijn energieke female fronted rock bands opgestaan zoals Join the Cavalry en The Dirty Denims en in dit straatje rock mag deze band dan ook geplaatst worden. Lekkere opzwepende muziek maar dan wel met een eigen Rotterdams toontje. “Grip on me” en “Our End” weerklinken dan ook lekker ruig en rauw. Een eigentijdse interpretatie van rock en roll. Het drietal met Emmy Kadee op zang, Willem-Pieter Zoutendijk op gitaar en Bruno Vogel op drums slaan zich er gezamenlijk lekker doorheen en hebben het goed voor elkaar. “Erase” is een lied wat vooral bij de 3FM avondluisteraar in de smaak zal vallen, een 3voor12 track. Donker, lekker, apart en een fijne gitaar sound.

“SM”, uhmz ja hoor, waarom ook niet. Even uitproberen, klanken vliegen door de ruimte, daar is dus het spacy deel. Lekkere experimentele klanken en strakke drums. Hevige gitaren en het Standup '69 presspic 1potje is compleet. Noisy full force, korte teksten precies op het juiste moment. Heerlijk even z’n track die je anders nooit hoort. Het voorlaatste nummer draagt de titel “Heartbreaker” een echte noisy indie space rock ballade, de mix tussen de vrolijke en donkere tonen geven een heerlijke extra dimensie eraan. De schrale klank die de microfoon laat weerklinken, geeft een bijzondere toevoeging. Voor de laatste track is alles uit de kast getrokken want het nummer “Blackout” duurt maar liefst 6.43min maar heeft ook echt alles in zich wat de band te bieden heeft. Spacy gitaarklanken, een sterke vocaliste en drums die zich in elke situatie goed kunnen houden.

De EP “Standup 69” is een prima voorproefje voor wat de band uit Rotterdam te bieden heeft. Echter denk ik en hoop ik, dat de band met nog meer energie dan deze EP laat klinken op het podium staat en de zalen omver zullen blazen. Vooral doorgaan en lekker veel spelen!

Bandcamp

Review: Lady Dandelion – Funambulism

Review: The Saturnine - The I in Every Storm