Review: Stavast – Stavast

De Mannen van Stavast gaan door! Naja, ze beginnen pas net ook al staat er bij elkaar opgeteld behoorlijk wat jaren ervaring op het podium. De nieuwste rockband van ons laat speelde vrijdagavond in een goed gevuld Poppodium Grenswerk hun release show. De aftrap van een lange tour die ze naar alle hoeken in het land brengt met als hoogtepuntje natuurlijk het optreden tijdens Bevrijdingsfestival Limburg.

Het album trapt af met de track “Mannen van Stavast” een kleine voorstelronde zodat je weet naar wie je mag gaan luisteren, inhoudelijk niet de sterkste track van het geheel maar wel grappig. “Vanaf Hier” gaat de band verder, het is een nummer waar je nog de roots van frontman Marco Roelofs in hoort, kwa tekst ligt het nog altijd in de lijn van zijn vorige band, De Heideroosjes. “Als ze Komt” en “Boze Tongen” vervolgen de plaat, laatstgenoemde kon niet ontbreken, een nummer tegen de huidige maatschappij. Met alle wereldzaken weet je dat je het wel aan Marco kan overlaten om daar een mening over te zingen.

Op de helft van het album wordt even rustiger aan gedaan en speelt Robin een heerlijke gitaar intro voor “Wittenkade Westerpark”. De “geboorteplaats” van Stavast wordt omschreven als Eindhoven/Amsterdam dus dat verklaard dit nummer dan ook wel. “Gelukkig” rocken ze daarna weer aardig hard door met “Eigen Huis en Haat”. Deze track is lekker opbouwend en werkte live ook erg sterk. De energie komt door twee stuiterende mannen (excuses naar Ingo en Kai) maar Marco en Robin springen en rennen over het podium en zoeken ieder hoekje op.

Nog een rustiger nummer, een gevoelige ballade, “Slapen” waarbij de trompet een fijne toevoeging is aan het normaliter ruige rock sound. Maar tot het eind gaan de heren wel even hard door. “Open Zee” en single “Dagen dat het Beter Gaat” volgen. De single bied een heerlijk catchyheid waarvan je had verwacht dat het vaker in het album zou terugkomen maar dat valt eigenlijk wel mee. Een softere rock dan de rest zal ik maar zeggen. Niets mis mee! Want de mannen van Stavast gaan door! Met nog twee nummers. “Pleisters Plakken” vult het geheel lekker aan maar de uitsmijter smaakt nog veel lekkerder want met “Tiener Anarchist” laten de mannen van Stavast nog even de grond schudden.

Stavast komt naar je toe deze lente! Met drie shows bij onze zuiderburen om daarna van Dordrecht tot Groningen te reizen via Hengelo naar Roermond en alles daar tussenin. Geen excuses dus om de boys niet te gaan zien! Het album is vanaf nu verkrijgbaar bij de betere platenzaak of online natuurlijk. (Ook verkrijgbaar op vinyl).

En als je dan toch de cd koopt, check die mooie foto als inlay.

Persbericht: Vijf Venlose bands uit de jaren zestig op het podium Venloos sixtiesfestival in Grenswerk

SharQBite: All for Nothing - Minds Awake/Hearts Alive