Review: Steve Vai – Modern Primitive / Passion and Warfare 25th Anniversary Edition

Tekst door: Edo van der Kolk

13501800_10154589692119026_5805741930796794024_n

Gitarist Steve Vai staat bekend als een uiterst begaafd muzikant en componist. Aan het begin van de jaren ’80 werd hij op 19 jarige leeftijd aan de wereld geïntroduceerd als Frank Zappa’s “Little Italian Virtuoso”. Na zijn vertrek bij Zappa bracht Vai in 1984 zijn eerste solo-album Flex-Able uit, met het voornemen om zich te richten op een solo cariere. Zijn tweede album, het baanbrekende Passion and Warfare, verscheen zes jaar later in 1990.

Ja, daar zat flink wat tijd tussen. Maar tussen 1984 en 1990 verving hij ook Yngwie Malmsteen in de band Alcatrazz, Eddie van Halen aan de zijde van David Lee Roth en uiteindelijk Adje van den Berg in Whitesnake. In deze periode groeide zijn status van cult-held naar bekendheid van wereld formaat. Met Passion and Warfare werd deze status voor goed bevestigd, alom geprezen als een meester van de moderne gitaar. Het album werd, ondanks zijn eerdere en absoluut niet onverdienstelijke credits, Vai’s grote doorbraak. Sinds dit succes concentreert hij zich voornamelijk op het uitbrengen van zijn eigen muziek, waaronder ook een live album dat hij opnam met ons eigen Metropool Orkest.

Zijn laatste release is een dubbel album, met op het eerste schijfje een nieuwe titel genaamd Modern Primitive en op het andere schijfje een ge-remasterde versie van Passion and Warfare. De laatste vanwege de 25e (eigenlijk 26, maar dat is een detail) verjaardag van het album.

De combinatie van deze twee albums is met opzet. In het booklet legt Steve zelf uit dat Modern Primitive een verzameling van muziek is die hij componeerde in de periode tussen Flex-Able en Passion and Warfare. Omdat de twee solo albums inhoudelijk nog al veel van elkaar af wijken (Flex-Able ligt nog duidelijk in de experimentele invloedsfeer van Zappa en Passion and Warfare is in vergelijking een redelijk toegankelijk instrumentaal Hard Rock gitaar epos is) biedt Modern Primitive de kenner nu de missende schakel tussen de albums. En hoewel het materiaal in de jaren ’80 geschreven is zijn alle arrangementen en opnames recent, vandaar de titel.

Het resultaat is een album waarbij Vai’s herkenbare virtuoos gitaarspel en compositie-stijl zoals altijd centraal staan. De nummers variëren van toegankelijke rockers als Dark Matter, Mighty Messengers, Lights Are On en No Pocket tot wat meer experimentele en complexe stukken zoals het openingsnummer Bop!, Upanishads en het epische drie-luik Pink and Blows Over, waarbij vrij geciteerd wordt uit Tchaikovsky’s Notenkraker’s Suite. Op sommige nummers wordt gezongen, onder andere door Vai zelf, maar het merendeel is instrumentaal. Van de gitaar melodieën en solo’s op We Are One zegt Vai in een recent interview met de No Guitar is Safe Podcast dat het voor zijn gevoel het summum is van wat hij ooit op het instrument heeft gepresteerd.

Voor de opnames van Modern Primitive schakelde hij voor een aantal nummers voormalig bandleden van The Classified in: toetsenist Tommy Mars, bassist Stuart Hamm en drummer Chris Frasier, die overigens ook op heel Passion and Warfare te horen zijn. Verder veel gast muzikanten en Vai-alumni, waarbij vocalist Devin Townsend (op The Lost Chord) en drummer Mike Mangini (op Never Forever) het meest bekend zijn.12804719_960742240700522_2134713844866300232_n

En dan de 25th Anniversary Edition van Passion and Warfare. Van dit album is bekend dat Vai zelf altijd erg teleurgesteld was over de conversie van analoog naar digitaal. Voor deze versie is een nieuwe master gemaakt van de oorspronkelijke analoge opnames met de moderne technieken en apparatuur die er nu beschikbaar is. En het resultaat klinkt voller en helderder dan de voorheen beschikbare CD’s.

Dit dubbel-album is een aanrader voor Steve Vai fans of voor luisteraars die van veel expressief gitaarwerk en een uitdaging houden. Want bij het werk van Steve Vai krijg je overdadig veel Steve Vai, zowel in de muziek als in het artwork. Daar moet je wel van houden. Je koopt de dubbel cd natuurlijk bij de betere platenzaak of via iTunes.

Momenteel is Vai met zijn band op tour in Europa om het dubbel album te promoten. Aanstaand weekend speelt hij op Bospop, waar hij Passion and Warfare in zijn geheel ten gehore zal brengen.

SharQBite: Infinite Spectrum - Haunter of the Dark

Persbericht: The Cool Quest kondigt najaarstour aan