Review: Stream of Passion – De Pul Uden 13-09-2014

Stream of Passion

Het heeft even geduurd maar het was weer eens tijd voor een fijn avondje metal in het altijd leuke en gezellige Uden. Ditmaal met een toffe lineup waarbij Eve’s Fall mocht beginnen, My Propane volgde en als headliner klom Stream of Passion het podium op. Het is alweer een geruime tijd geleden dat ik de drie bands mocht zien optreden dus een fijne zaterdagavond lag in het verschiet.

Eve's FallDe avond begon met een race tegen de klok om tijdig aanwezig te kunnen zijn om op de plek van bestemming te raken, nadat ik de hele dag al moest werken. Gelukkig zat het verkeer mee en was ik op tijd aanwezig waarna ik de eerste band vanaf de eerste rij kon zien. Eve’s Fall is een opkomende Female Fronted Metal band waarbij je in het straatje van (oude) Within Temptation, Delain en headliner Stream of Passion kunt denken. Met een fijne stem zingt, Liesbeth Cordia, je helemaal weg. Haar My Propaneklanken ondersteund door de sterke bandsetting pakken je vast en nemen je mee in een fijne set van dertig minuten, wellicht wat aan de korte kant maar met een druk programma ook wel begrijpelijk. Zes nummers bracht de band uit Delft ten gehore en met hun album “From Here On” uit 2013 is het nog altijd vernieuwend als ik ze zie optreden. Ze maken grote stappen, vooral op het live front.

Hierna komt de altijd fijne rock band My Propane op het podium, na een korte ombouw mag Valerio Recenti en zijn kompanen de tent slopen. De band staat zoals altijd als een huis en in een kleine 45 minuten spelen ze het toegestroomde publiek helemaal plat. Niet iedereen zal de band volledig begrijpen maar door de volle energie op het podium wordt je wel meegenomen in hun sfeer en creativiteit. De zanger maakt af en toe vreemde geluiden maar ach, dat neem je voor lief. De band lanceerde hun album eind vorig jaar met de titel “Modern Violent Gentleman” en gooide hier hoge ogen mee in het genre. De band zette dan ook een toffe show neer, maar minder dan dat verwacht ik ook niet van de band. Ga he vooral eens luisteren als je het nog niet de kans hebt gegeven en kom volgende keer naar een show en beleef het! Zo waren de bezoekers goed opgewarmd voor de headliner.

Stream of PassionStream of Passion, de tweede grote metalband van Nederland, leeft bijna op een roze wolk. De band bracht vier maanden geleden hun gecrowdfunde album “A War of Our Own” uit en heeft alleen maar lovende recensies gekregen hierop. Na een lekkere show tijdens het Bevrijdingsfestival in Roermond heb ik ze een lange tijd niet meer gezien wegens een tour in het buitenland en het uitblijven van zomerfestivals voor de band. Spijtig genoeg want op vele festivals zou de band een goede toevoeging zijn geweest. Nu deze dagen achter hen liggen is het weer tijd om de clubs op te zoeken en met een start als support voor Stream of PassionKamelot in Haarlem kon dat niet beter beginnen. Nu was het weer tijd om een aantal clubs op te zoeken voor een eigen headliner show en met twee geweldige support acts kon de avond natuurlijk al niet meer stuk. In een ander halfuur durende show werden de hits van de band niet overgeslagen en in een zeer gebalanceerde set kon iedere fan zich goed uitleven. Zowel nieuw werk als de “oudere” nummers kwamen aan bod en gaf de band, mede door hun energiek uitstraling, een ijzersterke performance. De band staat onder meer bekend door de unieke stem van frontvrouwe Marcela Bovio, die in een aantal nummers ook nog geweldig viool speelt, maar ook de diepe bastonen van de, door haar man Johan van Stratum bespeelde, basgitaar weerklonken fijn in de prettig klinkende zaal. Het scherpe gitaarwerk door Eric Hazebroek en Stephan Schultz gingen er ook vandaag weer hard aan toe. De toetsenist van de band, Jeffrey Revet, stond helaas erg in het donker maar de klanken die vanuit links achter naar voren kwamen waren weer betoverend. Ook drummer Martijn Peters was “onzichtbaar” maar gelukkig weet hij zich wel in de schijnwerpers te drummen al stond het geluid daar niet altijd goed op ingesteld.

Al met al was het wederom een zeer geslaagde metal avond, iets wat ik toch stiekem wel mis zo nu en dan. Een goed gebalanceerde (female fronted) metal avondje uit. Altijd gezellig met de bezoekers, de vrienden en de bands natuurlijk! Want dat maakt z’n avond helemaal af.

Voor wie de band nog wilt zien, kom gezellig naar Metal Female Voices Fest of kijk op het tourschema voor een andere (club)show!

De foto’s:
Stream of Passion