Review: Stream of Passion – P60 Amstelveen

Tekst en Foto’s door: Sharik “MCSharQ”

Stream of Passion P60 Amstelveen 04-09-2015

Klik hier voor de Stream of Passion foto’s
Klik hier voor de Kingfisher Sky foto’s

Het is alweer bijna het einde van de zomer in Nederland en Stream of Passion besluit om net op de meest regenachtige dag in de het altijd mooie Amstelveen te gaan spelen. De zaal kent geen enkele beschutting voor de wachtende mensen, tenzij je in het fijne café gaat zitten, maar de wachtrij zelf is toch echt de pineut zodra de wolken samenpakken voor Holland.

Kingfisher Sky P60 Amstelveen 04-09-2015

In de stromende regen komen we lekker op tijd aan bij de zaal waar vanavond Stream of Passion hun tweede “10 Years Anniversary of Embrace the Storm” gaan spelen. Dit gebeurde al eerder in Zoetermeer op 10 mei. Maar werd door de vele credits voor deze show nog eens dunnetjes overgedaan.

Na een toeristische route door het centrum van deze stad, een lekkere late lunch en een bak chocomel bij de Starbucks besloten we toch maar in de rij te gaan staan, bijna droog dus prima vol te houden. Tot natuurlijk een halfuur voor tijd het weer steviger begon te regenen. Binnen stond ons het voorprogramma verzorgd door Kingfisher Sky te wachten, fijn op tijd kwamen de heren en dames het podium opgelopen met de setlist op een servet. Humor of niet, de band weet nog altijd hun muziek niet naar het grotere publiek te brengen terwijl de nummers sterk zijn in zang/lyrics en muzikaal gezien heel divers en meeslepend. Celliste Maaike, voor andere bekend vanuit de band Kovacs, weet altijd samen met frontvrouwe Judith een hoop plezier en vrolijkheid over te brengen terwijl andere heel serieus en strak hun muziek spelen. Een fijne mix dus om toch te kunnen genieten van de shows als je hun muziek nog niet (goed) kent. De nummers zijn voor mij bekend en de setlist is eigenlijk altijd wel hetzelfde.

Om halftien zou Stream of Passion het podium betreden maar met net iets te veel energie en zin, mede door een snelle change over,lopen ze tien minuten te vroeg (niets mis mee) het podium op en word afgetrapt met de set, het volledige album van begin tot eind zoals ook vorige keer in de Boerderij het geval was. De nummers zijn voor alle fans bekend en iedereen weet dan ook lekker mee te zingen, springen en de klappen op de juiste momenten. Dit samen zorgt voor een optimale sfeer voor band en publiek. Helaas is de zaal niet volledig gevuld, nog altijd een probleem voor de band die echt veel meer fans en publiek hoort te ontvangen, zeker op dit soort speciale dagen. Het album kenmerkt slechts het begin van de band welke destijds opgezet door Arjen Lucassen. Hierdoor zijn vele nummers al sinds tijden niet meer gespeeld, m.u.v. van de vorige show,

maar zijn nummers zoals Wherever You Are (het eerste nummer dat Marcela schreef voor het album) en Embrace the Storm (het meest vervelende nummer volgens de band) toch wel hoogtepunten. Niet te vergeten natuurlijk Out in the Real World waar het voltallige publiek wist wat ze te doen stond en dus uit hun dak gingen. Na een klein uurtje zat de deze setlist er toch al weer op en werd na een korte onderbreking overgegaan tot het huidige werk.

Het nieuwe werk is harder en is voor een groot deel van de fans het moment geweest dat ze de band pas leerde kennen. Helaas geen track van Darker Days maar wel van hun laatste plaat A War of Our Own. De afgelopen keer werd de opener van de toegift nog met maskers op gespeeld helaas was dit vandaag niet het geval meer maar Monster laat meteen zien dat de band sterker is geworden door de jaren heen. Een strakke set van z’n anderhalf uur vliegt voorbij en als ze als afsluiter de Sonata Arctica cover I Have a Right inzetten lijkt het geheel een beetje onverwacht tot een eind te komen. De fans willen natuurlijk meer horen maar helaas zit de tijd ervoor vandaag op. Wellicht een idee om volgende keer eerder te beginnen of het voorprogramma te gaan skippen en zelf een halfuur meer neer te zetten, tracks genoeg, energie genoeg en ik denk ook wel de fans die ver moeten reizen om deze band te zien, want ja dit keer was ook Schotland, Italië en Frankrijk (wellicht nog wel meer), komen toch echt voor het hoofdprogramma.

Veel dank aan de band dat ik er dit keer weer mocht bij zijn. Wil je de band ook zien dan staan ze komende periode veel met The Gentle Storm op het podium (waar een deel van de band ook in meespeelt) of je kunt natuurlijk naar de jaarafsluiter komen in poppodium De Helling in Utrecht.

Voor meer informatie kijk op de website of koop je tickets voor de Utrecht show hier.

Promotion: Breda Barst 2015

Review: A Brighter Light - So Glad i Found You