Reviews

Review: Sum 41 – 13 Voices

13902655_10153608798682890_3430096000553288634_n

Van een symfonische intro tot een akoestisch nummer waar je singer-songwriter liefhebbende vriendin verliefd op zou worden. Het nieuwe album van Sum 41, 13 Voices, heeft het allemaal.

13895318_10153599538542890_1556507356901166689_nMet 14 nummers op de lijst (maar, nu hoor ik je denken waarom heet het dan 13 Voices) heeft het album veel punk (goh, wat verrassend van Sum 41), metal, een beetje poppunk en veel gitaren. Sum 41 heeft een divers album neergezet maar blijft gelukkig ook het vertrouwde Sum 41! Tijdens het opnemen van dit album is oud-lid Dave Brownsound teruggekeerd als gitarist en dit is duidelijk te merken. Er zijn veel gitaarsolo’s die ervoor zorgen dat de Sum 41 sound weer helemaal terug is op dit album.

Zodra je de eerste twee nummers van het album beluisterd merk je al de diversiteit van stijlen die de jongens gebruiken. Te beginnen met de symfonische intro van het album die overgaat naar een goed headbang nummer, menig festivalbezoeker zal goed enthousiast worden als ze hiermee een set gaan beginnen. Een relatief rustig nummer, maar hij komt zeker binnen! Dan over naar een meer uptempo nummer met een soort folkrock randje waar een viool perfect in zou passen (maar gelukkig niet in zit, want dit is Sum 41!) en een op wat lijkt een ‘Hotel California’ gejatte gitaarsolo.
Op nummer drie van het album staat ‘Breaking the Chain’, een meer poppunk nummer dan de andere nummers, die een goede meezinger zal worden op festivals! ‘Breaking the Chain’ staat nog een keer op het album maar dan in een akoestisch jasje.
Na ‘Breaking the Chain’ staat ‘Fake My Own Dead’ op het lijstje een nummer waarin je helemaal los kan gaan in een moshpit!

Had ik al gezegd dat al deze nummers het heel goed zouden doen op een festival? Bij deze nog een keer: Sum 41 moet deze zomer naar veel Nederlandse festivals!!! Want dit is awesome en wil je meemaken!

‘13 Voices’, het nummer waar het hele album naar vernoemd is, heeft terecht de eretitel verdient als album naam. Het nummer heeft een goede opbouw en bevat muzikaal veel diversiteit waardoor het een nummer is die je vaker wil horen om hem goed te begrijpen en waarschijnlijk ga je elke keer weer iets nieuws ontdekken. ‘War’, het tweede nummer waar ook een akoestische versie van op het album staat, lijkt in het begin al erg op het akoestische nummer en is eigenlijk niet heel spannend. Het is een beetje saaie poppunk dus snel door naar de volgende ‘God Save Us All (Death to POP)’. Het drumstel heeft een belangrijke rol in dit nummer en zorgt ervoor dat je het hele 13895455_10153599388617890_8788625050558664474_nnummer met je hoofd blijft knikken en soms wat meer doet dan dat. Dit nummer maakt het weer goed voor het saaie ‘War’ nummer.
‘The Fall & the Rise’, begint goed met een gitaar rifje waardoor er veel spanning wordt gecreëerd en deze stelt niet teleur in het refrein! ‘Twisted by Design’ weer een van die paar nummers waar Sum 41 muzikaal echt goed zijn best voor heeft gedaan in de studio. Met 5.29 minuten het langste nummer van het album. ‘Better Days’ een vrolijk punk nummer, het voelt een beetje old-school en bevat lekker veel gitaarsolo’s.
Als laatste van de niet akoestische nummers staat ‘Black Eyes’, die net zoals ‘Better Days’ in het begin doet denken aan de oude Sum 41, totdat ze er vanaf de bridge een nieuw laagje overgooien.
De laatste twee nummers zijn twee akoestische nummers. Die een beetje als singer-songwriter muziek aanvoelen, een beetje Nickelback jeuk, maar stiekem ook wel weer lekker.

To Sum it all up (sorry, te makkelijk grapje): Sum 41 neemt je mee op een reis waar je begint met het genieten van een mooi stukje muziek tot de moshpit en de headbangende mensen en dan weer terug naar een kleine kamer waar een singer-songwriter speelt.

De plaat koop je natuurlijk bij de betere platenzaak of op Apple Music.

Previous post

SharQ Bite: View for a Day - Scratching the Surface

Next post

Review: Sonata Arctica - The Ninth Hour

No Comment

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.