Review: Susanna – Go Dig My Grave

Nummer twaalf. “Go Dig My Gave”. Tien verdrietige liedjes. Een kortere omschrijving was niet mogelijk. Wat valt er ook te zeggen over de Noorse zangeres Susanna? Zorgvuldig koos ze tien klassieke nummers om naar haar hand te zetten. Covers die misschien niet zo voor de hand lagen maar je wel mee nemen in een droomachtige reis door verschillende landschappen heen. Van wie ze allemaal zijn, geen idee maar sommige komen me wel bekend voor. De zangeres besprenkeld de bekende en bestaande klanken met een melancholische sound.

“Freight Train” en “Cold Song” openen de plaat, de twee nummers geven ook direct ruimte voor de muzikanten die mee werkte op het album. Accordeoniste Ida Hidle, op viool Tuva Syvertsen en harpiste Giovanna Pessi. De samenstelling hiervan is net zo zorgvuldig als de keuze van de nummers. Hierdoor krijgt ieder nummer een bijzondere klank mee en is het alsof je bij een open haard zit weg te dromen. Mee over de uitstrekkende vlaktes. Een uitnodiging voor een reis, toevallig de titel van het volgende nummer.

“Rye Whiskey’s” klanken plaatsen je meteen aan de Schotse kust, een totaal andere setting dan de eerste recording van het nummer door Tex Ritter. Het viertal weet een in de kleine setting de sound te bedrukken waardoor het niet uitspat in een vrolijke nooit en een kroeg nummer wordt. Een scherpe sound vult de ruimte bij “The Willow Song” het blijkt de accordeon te zijn die deze randen op zoekt en wanneer Tuva mee begint te zingen met Susanna is het een magisch gevoel dat over het nummer neer daalt.

De titeltrack, een Engelse traditional, wordt door de zangeres een nieuwe vorm gegeven, iets dat we natuurlijk al deze hele plaat horen. “Lilac Wine” en “Wilderness” volgen, waarvan laatstgenoemde een bewerking is van Joy Division’s uitvoering. En dat is niet de enige bekende naam op de plaat want de afsluiter “Perfect Day” werd vertolkt door Lou Reed. De twee nummers blinken eigenlijk niet bijzonder uit het geheel maar passen zich aan in het geheel.

Susanna weet met haar twaalfde plaat het publiek alweer te bekoren. Voor veel zal ze misschien nog niks zeggen, andere zullen haar op een voetstuk dragen. Deze eerste kennismaking voor mij laat me maar weer horen dat er meer muziek is op de aardbol die me kan raken en waar ik dus, tot voor kort, nog nooit van gehoord had.”Go Dig My Grave” ligt vanaf eind volgende week in de winkels.

Liked it? Take a second to support MCSharQ on Patreon!

SharQ Bite: Ten-Hut - Clean EP

Persbericht: Bakersongs kondigt dubbel-EP ‘Words / In A Dream’ aan