Review: The Charm The Fury – The Sick, Dumb & Happy

The Charm the Fury is ready! Op 17 maart knalt het nieuwe album, The Sick, Dumb & Happy de schappen in en zodra dit beest los gaat en je te pakken krijgt gaat ie je niet meer loslaten!

De band maakt al jaren de verwachtingen waar maar toch heeft het bijna vier jaar geduurd totdat er een opvolger kwam van het geweldige album “A Shade of my Former Self”.

De Amsterdamse band is klaar om vol gas te gaan de komende twee jaar en dat gaat ook zeker lukken. Afgetrapt wordt er met de single “Down on the Ropes” die al bijna 100.000 views kreeg in een kleine maand tijd. Nu de kracht uit het netwerk van NuclearBlast en Arising Empire komt staat de band in een veel grotere spotlight en is de productie flink opgeschroefd want slechts enkel weken later is er in de opmars naar de release ook voor “Echoes” een videoclip uitgebracht. Het nummer volgt op het album en zet in samenhang met de voorganger een goed beeld neer waartoe de band in staat is. Zo is voor de nieuwe volgers een lekker voorproefje klaargelegd, maar zodra je bijt hapt de band toe. Nog lang niet klaar en door met “Weaponized”, een stevige en luide sound die zo stevig staat dat hen niets omver kan blazen. Zij zijn de wervelwind die door het landschap raast.

“No End in Sight” mag dan wat rustiger maar gaat gewoon door waar het je achter liet. De scherpe gitaren Rolf en Martijn weten moeiteloos de catchy sounds te mixen met snoeiharde riffs. Voor wie liever wat dikkere basslijnen van Lucas in zijn gehoor heeft vloeien kan aan zijn trekken komen bij “Blood and Salt” het nummer is dik gelaagd en is een echte festival track om een het publiek in hogere sferen te brengen. Frontvrouw Caroline steelt al jaren de show met haar uitstraling, energie en kracht in haar vocalen maar als “leader of the Wolf pack” staat ze haar mannetje maar al te stevig. Haar stem is gegroeid in de afgelopen jaren, waar haar grunts vroeger nog goed waren zijn deze doorontwikkeld naar ijzersterk. De afwisseling tussen clean en grunts is beter in balans en beide zijn een aantal levels omhooggeschoten, een must zo naar deze productie.
“The Future Need Us Not” en “Silent War” zijn het twee tracks waarin ze kan shinen doordat ze zo ver uit elkaar liggen. De full fronted metal tegenover een zacht en lieffig nummer. De grunts vs cleans.
(Nog altijd een groot vraagteken waarom dit soort nummers op albums belanden, iemand antwoord?)

Terug naar het stevigere werk, “The Hell in Me” en “Songs of Obscenity” pakken de draad dan ook weer op en slaan meteen hun slag. Luid en duidelijk drumwerk van Mathijs zorgt ervoor dat de basis je meteen uit je sokken wordt geslagen. Vooral laatst genomen is door zijn catchyheid een heerlijke derde single wellicht. Toegankelijk voor een groot (festival)publiek. Helaas zijn we zo alweer beland bij de afsluiter “Break and Dominate” een prima track op je mee naar huis te sturen. Bijna driekwartier is voorbijgegaan in een oogwenk.

The Charm The Fury is de afgelopen jaren een begrip geworden in de metal wereld. Het feit dat ze nu verhuisd zijn naar een groter label, de krachten hebben gebundeld en een puike productie weten af te leveren geeft ze vleugels om nu echt gelanceerd te kunnen worden. Dit gebeurt op 24 maart in de Melkweg (Amsterdam) met de officieel kickoff. Een week eerder kun je de plaat al verkrijgen bij de betere platenzaak of online zodat je de nummers goed kunt instuderen. Zoals ik de tekst ook al begon, The Charm The Fury is ready, blijft er slechts een vraag over. ARE YOU READY!?

Persbericht: Roepaen presenteert ode aan The Cult

Persbericht: Datum en eerste namen ‘The Hillbilly Moonshiners and Friends’ bekend!