Review: The Cool Quest – Pulsar EP

Voor foto’s van de band check hier

tcqEen nieuw jaar, een nieuwe band bezetting, een nieuwe EP op komst, of beter gezegd 2 EP’s en een album. Het wordt een druk jaar voor Vincent, Sander, Vadim, Ilse en Thies. “Pulsar” gaat de eerste plaat zijn die uitgebracht gaat worden in deze reeks, op 5 maart als digitaal exemplaar en als start van Recordstore Day op 15-4 in een uitverkochte Paradiso een exclusieve vinyl uitgave. 2016, het jaar van The Cool Quest.

Het pianospel opent “Distance”, de openingstrack, waarna al snel de band toegevoegd wordt. Vincent’s fijne hiphopstem neemt je mee op reis tijdens deze plaat. De wisselende sounds van de band maakt het een diverse plaat waardoor ook niet hiphop liefhebbers ervan zullen genieten. Rustige klanken zorgen voor een kalme vibe in “Egotrippin’, sinds de toevoeging van Vadim is er gitaarspel in de sound van The Cool Quest. Deze verandering van flavour bleek geen slechte zet zo te luisteren naar deze track. Single “Heatwaves” volgt, de track laat helaas niet zo zeer de nieuwe kant van de band zien, maar gelukkig zijn er daarvoor nog andere nummers. Zoals titeltrack “Pulsar”, het nummer werkt live heel sterk. Iedereen kan lekker mee doen tijdens het refrein en de wisselwerking tussen de muzikanten werkt krachtig.

Afsluiter van deze EP is “Freedom”, een filmachtig intro waarna de vernieuwde klanken weerklinken. De band laat hiermee horen dat de diversiteit in hun sound aangepakt wordt om iets unieks te maken. Niet alleen binnen Nederland vind je dit maar weinig maar ook over onze landgrenzen heen is het een unieke samenstelling en sound.

De band is momenteel op tour en gaat nog vele data toevoegen voor het festivalseizoen, ze staan bijv. op Mama’s Pride (Geleen). Single Heatwaves is al verkrijgbaar op iTunes maar het is nog even een paar dagen wachten op de digitale EP.

SharQ Bite: Marta Ren & The Roovelvets - Stop Look Listen

SharQ Bite: Hacktivist - Outside the Box