Review: The Corrs – White Light

tcIn September 2005 kwam hun meest recente album “Home” uit, maar vandaag is de dag dat na ruim tien jaar stilte de band terug is met een nieuwe langspeler. The Corrs is back, met nog altijd hetzelfde recept, beter dan ooit (volgens hunzelf), niet vernieuwend maar nog altijd even lekker. “White Light” ligt vanaf vandaag in de winkels en met twaalf heerlijke typische The Corrs liedjes is de band klaar voor hun comeback. Vandaag de plaat, volgend jaar de tour.

Alle ingrediënten die je verwacht bij de band zitten er weer lekker in, zo opent “I Do What I Like” lekker uptempo met drums, keys en gitaren. Waarna het samenzang al snel toegevoegd wordt. Heerlijk vrolijk om zo te beginnen, waarna de single “Bring on the Night” snel aansluit. De track begint rustig maar groeit al snel tot een sterk gevulde compositie inclusief viool. Zo kennen we het viertal op hun best natuurlijk, de pop folk sound staat ook op dit album fier overeind. Titeltrack “White Light” volgt, waar het samenzang nog meer naar voren wordt geplaatst. Het is niet de beste track op de plaat, maar vult lekker op.

De viool klinkt weer heerlijk door de speakers als “Kiss of Life” begint te spelen, het nummer is de eerste rustige track op de plaat en laat maar weer eens horen waarom deze familie zo bijzonder is. Andrea breekt met haar stem je hart open om de liefde erin te laten stromen. De Ierse liefde is zo breekbaar en aangrijpend dat ze met hun vieren je vastpakken en niet meer loslaten. Het nummer behoort tot de beste op deze plaat.

Om weer even wat opgewekter te worden is “Unconditional” dan weer lekker gepositioneerd. Een strakke beat van drumster Caroline wordt het ritme snel opgepakt. Iets wat in het herfstachtige “Strange Romance” juist weer teniet gedaan wordt. Het nummer waar de piano de frontvrouwe begeleid is een nummer dat pas kracht krijgt zodra de viool eraan toegevoegd is. De body van het nummer laat dus iets te lang op zich wachten maar zodra het er is, dan gaat het ook zeer sterk door en als deze track live gespeeld zal worden in grote stadions zal het indrukwekkend zijn.

Tijd voor een hoogtepuntje op de plaat, “Ellis Island”, is een nummer dat boven alle uitstijgt door de samenzang en het familiegevoel. Je hoort aan alles dat een samenwerking is die op geen andere manier had kunnen ontstaan. De typische Ierse klanken, de samenzang en met de bodhran valt alles op zijn plek, zo nauwkeurig dat er geen speld tussen te krijgen is. Wat een top idee om dit een van de langste nummers te maken. Verder op die Ierse koers weerklinkt “Gerry’s Reel” een typische Keltische klinkende song. Oh-My-God momentje, wat heb ik dit gemist. Wellicht luister ik te weinig Ierse folkmuziek maar dit maakt het feest wel degelijk compleet. Instrumentaal, zoals het hoort te zijn, met z’n allen de muziek laten spreken.

Terug naar de fijne pop sound van de band, “Stay” is dan wel zeer wenselijk. Met een positieve vibe en sound kun je weer even heerlijk meezingen. Niet te moeilijk refrein en met de speakers vol open kan dat dan ook prima. En met een vrolijk klinkende fluit in je lied kan er niets misgaan natuurlijk. Als het Ierse component eruit haalt hadden ze bijna uit Volendam kunnen komen. Folk op zijn best. Met “Catch Me When I Fall” staat er wederom een heerlijk lang nummer op de plaat, al doet het me wel ergens aan denken. De tekst is dan ook erg gebruikelijk en erg geromantiseerd. Zoetsappig is wellicht nog het beste woord ervoor, iets dat voor mij niet zo dik erop hoeft te liggen.
Met nog maar twee nummers te gaan lijkt de tijd wel voorbij te vliegen.
“Harmony” en “With Me Stay” sluit het geheel af, beide nummers precies zoals je ze verwacht. Eerstgenoemde maakt het nummer met een drum kapel nog ff groots en magistraal. Marcheren naar het eind, als ze dit live echt gaan uitvoeren zie ik de drummers als door het publiek lopen en alsof je bij Les Misérables zit iedereen meezingen in koor.
Het afsluitende nummer “With Me Stay” is daarentegen wat kleiner en rustiger zoals bijvoorbeeld een van hun hits “Radio” was destijds. Nog een keer uitblinken met hun samenzang en fijne gitaarwerk.

Het is niet de vraag of dit album gaat aanslaan maar wanneer. De timing, zo net voor de feestdagen, is zeer slim van de band. In Nederland doen hun albums het gematigd goed maar alle voorgaande albums kwamen op de hoogste positie in hun thuisland en deed het wereldwijd zeer goed. Dat gaat nu zeker weer gebeuren want dit pareltje hoort onder de kerstboom te liggen of voor de sinterklaasvierders al een paar weken eerder.
Ga de plaat nu aanschaffen in de winkel, stream hem op Apple Music of koop hem lekker digitaal op iTunes of schrijf hem op je verlanglijstje!

Persbericht: Peter Pan Speedrock (NL) kondigt afscheidstournee 2016 aan

SharQ Bite: Undawn - Justice is...