Review: The Deaf – The Deaf

deafDaar is hij dan eindelijk. De langverwachte plaat van The Deaf. Het viertal maakt rauwe en ruige rock ’n roll muziek en overtrof afgelopen festival seizoen vriend en vijand. Hun muziek slaat aan bij een bijzonder grote doelgroep al zijn de clubzalen nog niet volledig gevuld.

Ze leveren een tiental tracks uit op deze plaat en daarmee is het een grote stap in de juiste richting. Voorman Spike klinkt sterker dan ooit en met Kit, Janneke en Maurizio Is het viertal compleet.
Opener van de self-titeld album is “Go Loose Yourself”. Een jaren vijftig vibe trekt over met grauwe klanken en fijn gitaarspel. De drThe Deaf Cortonville Presents Hedon Zwolle 11-11-2012ums van Kit slaan stevig ritme door en geweldig bas spel van Janneke vormen een goede basis.

“Isolator” begint met een fijn Hammond geluid en vult meteen de track goed in als ondergrond. Wat opvalt is dat de nummers niet worden afgeraffeld zoals wel vaak het geval is in dit genre. Ook “Sin Ciy” zit goed in elkaar en met een catchy deuntje op de achtergrond een ijzersterk nummer wat in je hoofd blijft hangen. De gitaar van Spike klinkt oud en grauw wat heerlijk past in deze setting.

“Rides in Rolls out” is een rustig kabbelend nummer dat even een break is in het wat drukkere spel van de band. Spike steelt de show met zijn loepzuivere stem. Nergens denk je terug aan de tijd dat hij altijd hees klonk. Ook in ” Soul Trapper” wordt het nog even rustig aan gedaan. Doffe drums vormen de intro en rustige klanken uit de Hammond volgen. Stap voor stap wordt de track opgebouwd. Janneke haar bas klinkt heerlijk in de diepte mee. Even weer wat meer snelheid in “Not Your Man”, een typisch klinkende track. Lekker fijn gitaarspel met dikke bas klanken eronder als solide basis. Plaats daar bovenop nog even wat scherpere Hammond klanken en het plaatje is compleet. Een energiek festival nummer waarbij de band iedereen uit zijn plaat laat gaan. De snelheid is aangenaam en zou vaker te horen mogen zijn op het album.

The Deaf Cortonville Presents Hedon Zwolle 11-11-2012

The Deaf ECI Cultuurfabriek Roermond 11-05-2013Een mondharmonica opent het volgende nummer, ” I Got Love”. Aanstekelijk als de gitaar zich erbij voegt is het wel. Strakke drums en daar gaan we weer. Iedereen doet spontaan een dansje bij dit nummer. Stilstaan is geen optie meer. Met de eenvoudig meezingbare tekst is het helemaal compleet. Maar dan weer rustigere track om op adem te komen. Het begint zelfs met de klanken van een typisch liefdesliedje. “Lonely Life” is het dan ook. De rust die weerklinkt past niet echt op het album waarvan de snelheid toch een echt fijn punt is. Gelukkig is daar “Running back to you”. Wellicht nog wel wat aan de rustige kant maar een stuk fijner in het gehoor. De oude tijden herleven zomaar en in de stijl van een goede Arctic Monkeys song is het een zeer sterke track.

Gelukkig wel met een bang eruit want “Lay down Honey” sluit af. Vol vermogen en versnelling erbij wordt het nummer ingezet. Zowel het drumwerk als gitaarspel bepalen de kracht. Heerlijk om z’n afsluiter te horen. Met een goed gevoel zie ik de toekomst van deze band tegemoet. De plaat is nu te koop via de betere platenzaak of via Itunes.

Epica The Forum London 06 12 2014 Sancta Terra

Amber Gomaa Brighter Than The Sun Poppodium Nieuwe Nor Heerlen 11 12 2014