Review: The Gentle Storm – The Diary (The Storm)

The Gentle Storm

gentleAls Arjen Lucassen weer eens een project opstart is het een kwestie van tijd dat het uitgroeit tot een regelrechte hit. Ondanks dat hij live niet mee speelt word het altijd opgepakt door een aantal top muzikanten. Zo ontstond natuurlijk Stream Of Passion maar nu ook The Gentle Storm. Een live bezetting met Joost (ex-After Forever), Anneke (ex- the Gathering), Merel (Delain), Marcela & Johan (Stream of Passion), Ferry (ex-Kill Ferelli) en Ed (Ayreon).

Ditmaal een dubbel album met de titel “The Diary” waarvan de eerste plaat een akoestische versie is en de tweede een metal versie. In deze review bespreek ik alleen de tweede plaat. De nummers zijn identiek maar in een andere jasje gestoken. Het is een ode aan Nederlandse folklore. “Endless Sea” als opener gevolgd door de ijzersterke en tevens single “Heart of Amsterdam”. De opbouw hierna toen klinkt direct overweldigend en is door de diversiteit in musici een knaller. De viool klinkt sterk en zorgt voor een scheepse sound over de track. Het schip is vertrokken in alle vroegteThe Gentle Storm met een optimistische humeur naar de oost. “The Greatest Love” en “Shores of India” volgen, waarvan laatst genoemde ook weer een prachtige videoclip van is uitgekomen. Beide knallen stevig en met wederom verschillende instrumenten klinkt het allen heel werelds.

Dan zet de storm op. De oost is achter gelaten en het schip vaart van de kaap weg. Eerst lijkt het rustig te gaan met “Cape of Storms” maar dan “The Moment”. De stilte voor de storm wordt prachtig uitgevoerd door de stem van Anneke met rustigere donkere klanken. De tijd wordt er genomen in de nummers, niets te snel, niets te geforceerd. Iets wat ook in Ayreon’s projecten zeer herkenbaar is. Frontvrouwe heeft een prachtige volle stem die ze op kan zetten die ondersteund word door blazers. Het tempo wordt opgeschroefd en er lijkt niets aan de hand te zijn, vrolijke fluit klanken volgen. Maar dan, de storm. Heftige klanken doordringen, donkere wolken pakken zich boven de The Gentle Stormvaart. Strijkers, scherpe gitaren en diepe bastonen vormen het gevoel. Een overweldigend koor ondersteund de zangeres in de zware tijd, strak drumwerk in hoog tempo zet voort. Alles komt bij elkaar in deze track, de gehele opbouw groeide naar dit moment, “The Storm”.

“Eyes of Michiel” gaat van start met uiterst scherpe gitaar klanken, stevige drums en strijkers. Het vertrouwen naar een betere tijd spreekt hieruit voort. Doorgaan, overleven en hopen op de “Brightest Light” die volgt. De liefde spreekt zich uit, de storm doorstaan, het schip weer onderweg. Het ritmische gevolg dan het epische verhaal. De vrolijkheid komt namelijk terug en is merkbaar in alles wat er klinkt. “New Horizons” wisselt zich namelijk heerlijk af en laat iedereen nog eens aan bod komen. Terug naar Amsterdam, terug in eigen land. Het moet voor de zee lieden altijd een gerust gevoel hebben gegeven en de geliefdes aan land een warm welkom zijn geweest. Om het geheel af te sluiten is er gekozen voor een “Epilogue The Final Entry”. Kerklokken op een metal plaat, wie had dat nog ooit gedacht?

De plaat is episch, groots en totaal niet Nederlands, maar ach dat mocht je ook wel verwachten met deze line up aan muzikanten en het muzikale brein dat het heeft opgezet. Arjan is in de metalwereld een held, misschien is dit eens een stapje voorzichtig naar de buitenwereld door de akoestische en metal plaat samen te voegen. Een live band is het zeer zeker ook, echter op Paaspop miste ik wel echt de live sectie van de strijkers. Wellicht dat deze ooit nog mee gaat doen….
De cd is inmiddels verkrijgbaar en natuurlijk is het een van de must-have’s deze record store day!

Live Review: Epica & Xandria De Oosterpoort Groningen 11-4-2015

Review: OST Karmaflow