Review: The Hubschrauber – I Want To Buy A Farm With You

Persfoto Hub 1

De muziekwereld wordt overspoeld en in Nederland zijn we zelfs zeer verwend door de vele geweldige eigentijdse producties die de afgelopen jaren zijn boven komen drijven. Naast de grotere, massale entertainers is er ook een groei in het kleinere clubcircuit waar beginnende maar zeer talentvolle bands hun naam waar aan het maken zijn. De producties zowel live als op cd/ep worden steeds beter neergezet en de zalen die vaak geen plek meer bieden voor deze bands worden vervangen door steeds beter georganiseerde cafés en zaaltjes waar ze hun speeltijd krijgen. Zo is dit ook voor de Nijmeegse band The Hubschrauber, die hun EP I Want To Buy A Farm With You vanaf volgende maand ten gehore zullen brengen. Een mix tussen cafés en kleine zalen zorgt ervoor dat deze heren hun zeven tellende EP op de juiste manier kunnen presenteren. De Lo-Fi rock muziek die deze band maakt is tot in detail uitgewerkt en dit zorgt voor een zeer steady EP.

De openingstrack “Euphoria” is door de melodische klanken meteen een duidelijke maatstaaf voor wat zal volgen. Het nummer zorgt voor een soort van herkenbare klank maar met een eigentijdse twist. De gitaar en synthesizer dagen elkaar regelmatig uit waardoor er een eigen sound wordt gecreëerd. Zo ook “Circles” die het nummer opvolgt. Met de juiste tikken op de juiste plek van het drumstel met een diepe bas is het nummer tijdloos vanaf de eerste seconde. De frontman heeft met zijn rauwe stem ook de juiste toon aangeslagen, een pakkend en groots nummer in de opbouw.

Even 35 seconden iets totaal anders, iets spannends, iets eigenaardigs voordat je doorgaat in “Clarity”. Het nummer dat zomaar eens een goede single voor de radio zou kunnen zijn. Het nummer past prima in het nacht straatje van zenders zoals 3FM maar ook in de vroege ochtend klinkt het nog altijd heerlijk. De scherpere gitaartoon zorgt voor een dynamisch klankenspel ten opzichte van de zeer strakke en fijne drums. “Simple- Minded Lucky Man” is een rustiger nummer op het album en staat daar prima. Het nummer is goed opgebouwd, experimenteel en hierdoor een zeer sterk nummer. Wederom een tussentrack die een bridge vormt naar de afsluiter Well. There You Go. Het nummer straalt rust uit en is door het zeer strakke drum ritme een ijzersterk nummer. Gitaar klanken op de juiste plek, een diepe bas en de kalmte in de stem van de frontman maakt het nummer helemaal af.

Af zoals de hele EP klinkt. The Hubschrauber mist slechts een onderdeel nog en dat is dat ze heel veel moeten gaan spelen. Overal en nergens, in kroegjes en op festivals. Meters maken is wat deze heren nog verder kan brengen want de EP is gewoon helemaal af. Hij klinkt van begin tot eind, van top tot teen helemaal fijn. Een geweldige productie uit Nijmegen en daar mogen nog vele van volgen.

Je kunt het tourschema vinden op de website en de EP is verkrijgbaar vanaf 6 maart.

Review: Sparrow Falls – A Brimstone Harvest

Review: Call It Off - Lovers & Liars