Review: The Mothmen – Last Astronaut EP

cover_front“Alle 100 Goed”, 100 tracks op een cd van 70 minuten, het zo een goede titel zijn voor de toekomstige langspeler van de band. Maar tot die tijd is er weer een EP uitgekomen met daarop 6 overheerlijke liedjes erop die bij elkaar geteld net de 12 minuten halen. De band uit Limburg deed eerder dit jaar mee aan de Nu of Nooit competitie en kreeg daarmee veel publiciteit door een hele sterke set neer te zetten in de finale van de wedstrijd. Echter is door de korte en krachtige nummers het niet voor iedereen even toegankelijk maar daardoor juist veel leuker. De humor en de fun die het drietal op het podium neerzet maakt de band uniek in het genre. Nu de EP uit is, is goed te horen dat deze elementen van het podium (en de ervaring van de band) samengebracht zijn in het studio werk. Hierdoor is Last Astronaut (EP) een sterk en uniek stukje werk geworden, niet alleen de muziek maar ook het artwork mag er zeer zeker zijn! Bekijk hem maar eens goed want nog nooit is een plaat zo goed weergegeven geworden in bijbehorende artwork.

De EP wordt afgetrapt met “It Came From Beneath the Sea” en is met zijn tijdspelen van 1 minuut en 27 seconden de kortste track op de plaat. Meteen knalt de band er lekker in en is het samenspel tussen Mike, Peter en Erik helemaal perfect. Voordat je het weet gaat het fijne nummer over in “Echoes of 1716”. Het nummer laat horen dat de band zijn draai heeft gevonden, waar de vorige EP soms nog wat demo achtig aanvoelde is de mastering veel beter uitgevoerd. “Donde Esta El Chupacabra” is live al een heel fijn nummer maar met de fijne scherpe gitaren klinkt hij op de plaat nu nog beter. Alle nummers op de EP zijn de afgelopen maanden natuurlijk al live gespeeld en zijn misschien daardoor wel een stuk sterker geworden dan verwacht.

Zo ook “Last Astronaut” die met een fijne diepe bas toon begint. Het nummer schiet op vele wijzen boven het maaiveld uit. Niet alleen is het nummer door zijn donkere sfeer anders dan de vrolijk klinkende andere tracks maar tevens de langste track van de plaat. Een bijzonderheid voor de band want een nummer dat langer dan drie minuten duurt past normaliter niet in hun straatje. Desondanks is het nummer en tevens titeltrack, een sterke track die door vele radiozenders zou moeten worden opgepikt. Met het juiste creatieve brein zou het nummer zelfs zeer geschikt zijn voor een bijpassende videoclip.

“We’ll Sew Our Hearts Together” volgt en gaat meteen weer op volle toeren door. De samenzang van de heren zal niet altijd iedereen opvallen maar geeft op de plaat wel een extra kracht door je cover_backspeakers. De afsluiter van de plaat is een oude bekende in een vernieuwd jasje. Een van mijn favoriete tracks van de debuut EP, Gojira. Het nummer dat eigenlijk geen introductie nodig heeft is een kort en krachtig meesterwerk. Met een fijn nieuwe sound erover klinkt hij nog fijner en is een echte bazentrack.

Met “Last Astronaut EP” is het heel fijn om te horen dat de band wederom een grote stap heeft gemaakt in hun bestaan en klaar is voor world domination. Nu de mensheid nog!

De EP is vanaf eind van deze maand te krijgen en is te koop bij hun concerten of via de website.
Voor wie de eerste plaat nog wilt aanschaffen ga naar de Bandcamp page.